شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

((زندگی سالم))

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

خواص انبه برای سلامت و زیبایی

انبه یکی از منابع غنی انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که از زیبایی پوست و مو تا جلوگیری از سرطان و از تقویت قوای جنسی تا تقویت حافظه تنها بخشی از خواص آن محسوب می شود.

خواص انبه به عنوان یکی از پرمصرف ترین میوه های جهان بسیار گسترده است که در ادامه به طور کامل خواص آن را برایتان شرح خواهیم داد.
خواص انبه ، خواص انبه برای پوست ، خواص انبه در بارداری
انبه میوه خوش طعم و شیرینی است که محل رشد آن مناطق گمسیر است. میزان بالای ویتامین C و A در انبه به اضافه انواع مختلف کاروتنوئیدها سیستم ایمنی بدن شما را سالم و قوی نگه خواهد داشت.
نسبت به همه میوه ها در سراسر جهان، میزان مصرف انبه تازه از سایر میوه ها بیشتر است و جالب است بدانید که :
این میوه متعلق به 4000 سال پیش بوده است.

انبه با گیاهان دیگری مثل پسته و بادام هندی هم خانواده است.

میوه ی پرخاصیت انبه که بیشتر در هند رشد کرده و مصرف می شود، به "سافدا" (safeda) معروف است و 1000 نوع مختلف دارد.


خواص فوق العاده انبه:

تقویت قوای جنسی:

انبه منبع بسیار خوبی از ویتامین E می باشد. بااین حال ارتباط خوب بین میل جنسی و ویتامین E ابتدا با یک کلیت بخشی اشتباه روی تحقیقات بر روی موش های آزمایشگاهی ایجاد شد و تحقیقات بیشتر نشان داده است که مقدار متعادل از آن در این زمینه مفید است

تقویت بینایی :

ویتامین A در تقویت بینایی چشم و حفظ سلامتی دندان ها ، پوست ، استخوان، غشاهای مخاطی و بافت های نرم بدن نقش مهمی دارد


زیبایی پوست و مو:

انبه منافذ بسته شده پوست را باز کرده و جوش ها را از بین می برد. مصرف انبه، در ساخته شدن رنگدانه مو و پوست بسیار مؤثر است. میوه آن بوی خوشی مثل عنبر دارد. دهان را خوشبو کرده و رنگ چهره را باز می کند.

ضد سرطان رحم و سینه:
خانم هایی که به طور مرتب از انبه در رژیم غذایی خود استفاده می کنند می توانند در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد مقاوم تر شده و خطر ابتلا به سرطان سینه را در آن ها کاهش دهد. مصرف مرتب این میوه از بروز سرطان رحم پیش گیری می کند.

آرامش اعصاب و تقویت حافظه:

انبه به علت داشتن منیزیم و پتاسیم برای کاهش فشار عصبی و داشتن آرامش روحی مؤثر است زیرا اسید آمینه و تریپتوفان دارد و پیش ساز در تولید سروتونین یا هورمون شادی است.

اسید آمینه موجود در انبه قابل توجه است و گلوتامین اسید، ماده مغذی مورد مصرف مغز است که به تمرکز و بهتر شدن حافظه کمک می کنند.

تقویت روده و معده:

انبه محتوی مواد مغذی و تقویت کننده روده است که هضم آن، بسیار آسان است.مصرف انبه در افراد دارای سوء هاضمه به علت مقادیر زیاد ویتامین C و آهن بسیار توصیه می شود. پوست آن دارای 15 تا 18 درصد تانن است و یک قاشق چایخوری پوست کوبیده آن به میزان دو مرتبه در روز برای اسهال مفید است.

درمان سرفه:

انبه طبعی گرم دارد و برای بهبود سرفه ، تنگی نفس ، انواع سردرد و دردهای قولنجی مفید است.


کاهش کلسترول:

کلسترول خون با موادی همچون پکتین و ویتامین C کاهش می یابد. انبه محتوی مقدار بالای فیبر، پکتین و ویتامین C در انبه به کاهش کلسترول کمک می کند.

درمان کم خونی:

مصرف انبه، موجب خون سازی در بدن می شود، افرادی که از کم خونی رنج می برند و همچنین در طول بارداری و عادات ماهانه، باید انبه مصرف کنند. میوه انبه حاوی ویتامین های مختلفی چون ویتامین A یا بتاکاروتن محافظ پوست و مخاط بویایی است که چشم را تقویت و سوخت و ساز را تنظیم می کند.
همچنین بخوانید:

درمان اختلالات کودک با خمیربازی
آشنایی با سوگ در کودکان و راه های برخورد با آن
مهمترین عوارض دیابت در زنان

احتیاط در مصرف انبه:

پوست انبه را قبل از خوردن جدا کنید ، زیرا بعضی افراد نسبت به آن حساسیت دارند.

زیاده روی در مصرف انبه برای افرادی که طبع گرم دارند، مضر است.

فراد دیابتی این میوه را باید با احتیاط مصرف کنند، زیرا نیاز به انسولین با خوردن این میوه افزایش پیدا می کند.

اگر به پلاستیک خام حساسیت داشته باشید، این احتمال وجود دارد که به انبه و به ویژه انبه کال هم حساسیت بدهید. این واکنش به خاطر وجود
اسیدآناکاردیک است.
پوست و عصاره انبه حاوی اوروشیول است، ماده شیمیایی موجود در پیچک سمی امریکایی و سماق سمی که می تواند در برخی افراد ایجاد حساسیت کند.
برخی دلالان و فروشندگان برای رسیده کردن انبه از کاربید کلسیم استفاده می کنند که ممکن است مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند، به همین
دلیل بهتر است از انبه ارگانیک استفاده کنید. اگر انبه خریداری شده شما ارگانیک نیست، قبل از مصرف خیلی خوب آن را بشویید یا یک شب در آب خیس میکنند.
منبع :salamat

20 راه درمان شب ادراري کودک

شب ادراري کودکان دلايل گوناگوني دارد که برخي از آن ها جنبه جسمي و برخي ديگر جنبه روحي و رواني دارند. در اغلب موارد کودک با هر دو مسئله درگير است. بعضي عوامل از جمله کمبود هورمون آنتي‌ديورتيک يا کاهش ظرفيت مثانه، عفونت‌هاي ادراري، عوامل رواني و استرس‌ها مي‌توانند موجب شب ادراري کودکان شوند.

شب اداري دو نوع است:

-شب ادراري اوليه بيشتر جنبه ارثي دارد و از ابتدا بوده و قطع نشده است.

-شب ادراري ثانويه بعدها در اثر يک عامل به وجود مي آيد.

درباره شب ادراري ثانويه حتما بايد علت اصلي درمان شود، مانند درمان عفونت ادراري، رفع سندرم‌هاي خودايمني و بيماري‌هاي آلرژيک، درمان بيماري‌هاي متابوليک مثل ديابت و... . براي اصلاح اين مشکل، قبل از هرگونه دارودرماني، بايد اقدام به رفتاردرماني کرد و اين امر مستلزم همکاري والدين و کودک، هر دو است.

براي درمان اين مشکل در کودکان به توصيه هاي زير عمل کنيد:

1- مراجعه به پزشک متخصص ارولوژي براي انجام معاينات جسمي و انجام آزمايش هاي پزشکي (انگل، کليه، اسفنکترها، مثانه، اوره و...) .

2- مراجعه به روان پزشک کودک

3- استفاده از تشک هشداردهنده (زنگ دار) براي بيدار شدن کودک هنگام تخليه ادرار (اين تشک ها را مي توانيد از داروخانه تهيه کنيد).

4- خوراندن مايعات زياد مثل آب، چاي، آب ميوه، دوغ و... به کودک طي روز براي افزايش حجم مثانه.

5- فاصله بين مراحل ادرار کردن: کودک نبايد با فاصله کوتاهي پس از مصرف مايعات ادرار کند و اين زمان بايد به مرور افزايش يابد.

6- رعايت رژيم غذايي خاص: کودک نبايد از مواد تحريک کننده مثل ادويه جات، فلفل، سرکه، نوشيدني هاي گازدار و افزودني هاي خوراکي به مقدار زياد استفاده کند. از خوردن نوشابه‌هاي داراي کافئين هم جدا خودداري شود.

7- آموزش آداب توالت: در اين زمينه پشتکار و حوصله والدين شرط اول است و بايد با روش هاي شکل دهي رفتار همراه با تشويق و تقويت، اين آموزش ها داده شود. تغيير محيط و فضاي توالت براي کاهش استرس کودکاني که از رفتن به دستشويي امتناع مي کند توصيه مي شود. در اين ارتباط استفاده از تکنيک هاي تشويقي ضروري است.

8- ورزش: در ورزش، بيشتر تحريک و تقويت عضلات مثانه مد نظر است. چند نوع ورزش پيشنهاد مي شود: الف : ورزش دراز و نشست ب : کودک مي ايستد دست هايش را جلو مي برد و ده بار مي نشيند و بلند مي شود (تکرار 4 بار در روز). ج : کودک ورزش شنا را ده بار انجام مي دهد (حداقل 4 بار در روز تکرار شود).

9- چند ساعت پس از آن که کودک خوابيد، حتما او را بيدار کنيد تا به دستشويي برود. اين کار بهتر است 3 ساعت پس از خواب انجام شود. مراجعه به مشاور روان درمان براي استفاده از تکنيک هاي تغيير رفتار و شرطي سازي کمک زيادي به کاهش شب ادراري کودک مي کند.

10- استرس هاي رواني، اجتماعي و عوامل اضطراب زا مي تواند نقش مهمي در بروز شب ادراري داشته باشد. بايد اين عوامل به حداقل ممکن کاهش يابد. براي اين منظور ترس هاي کودک را شناسايي کنيد و براي رفع آن ها با مشاور در تماس باشيد. ايجاد آرامش براي کودک به منظور کاهش تنش و استرس يکي از گام هاي مثبت براي رفع مشکل کودک است. گفتن داستان، حرف زدن با کودکان، بازي با او، تفريح و قرار دادن او در محيط هاي شاد از عوامل ايجاد آرامش در کودک است.

11- خجالت، کم رويي، گوشه گيري و احساس افسردگي از جمله عوارض رواني شب ادراري است که موجب افزايش اضطراب کودک و در نتيجه تاخير در درمان او مي شود. سعي کنيد مشکل کودک را به رويش نياوريد و به او اطمينان دهيد که مشکلش قابل درمان است.

12- کودک را در صورت شب ادراري توبيخ نکنيد.

13- کاهش و يا مصرف نکردن مايعات پس از ساعت هفت عصر توصيه مي شود.

14 ـ قبل از رفتن به رختخواب، حتما کودک را به دستشويي ببريد تا مثانه اش را کاملا تخليه کند.

همچنین بخوانید:

درمان اختلالات کودک با خمیربازی
آشنایی با سوگ در کودکان و راه های برخورد با آن
چکاپ‌هایی برای تشخیص زودهنگام سرطان

15 ـ تشک او را با رويه ضد آب پوشانده و در اتاق از بوگيرها يا خوشبوکننده‌هاي هوا استفاده کنيد تا اگر شب ادراري اتفاق افتاد باعث آزار بيشتر کودکتان نشود.

16 ـ بايد به کودک آموزش داد تا به ميزان دريافت مايعاتش در شب توجه کند و به هنگام تخليه ادرار، مثانه را کاملا خالي کند.

17- بايد به کودک آموزش داد تا به هنگام تخليه ادرار، مثانه را کاملا خالي کند.

18 ـ کودک بايد در طول روز مثانه را منقبض کند تا بتواند زمان بيشتري ادرار خود را نگه دارد.

19- کودک را متوجه کنيد که پس از شام مصرف مايعات را به حداقل برساند تا ادرار کمتري توليد شود. براي اين منظور بهتر است که شام کودک بدون نمک باشد.

20- از تنبيه کودک و به کار بردن روش هاي سخت گيرانه جدا خودداري کنيد. پس از اقدامات فوق در صورت عدم موفقيت براي کنترل شب ادراري مي‌توان درمان دارويي را زير نظر پزشک متخصص شروع کرد، اما بايد توجه داشت که آموزش مهارت کنترل ادرار از درمان دارويي مهم‌تر است، زيرا معمولا با قطع دارو، شب ادراري مجددا عود مي‌کند.

منبع:drrezaie

این افراد نباید برای درمان میخچه از چسب میخچه استفاده کنند

یکی از راه های از بین بردن میخچه استفاده از چسب میخچه است که استفاده مداوم از آن نیز برای پا عوارضی مثل عفونت و زخم را به همراه دارد

چسب میخچه چیست؟ و موارد استفاده از آن چگونه است؟
پوست یکی از حساس ترین ارگان های بدن است که عکس العمل های متفاوتی مانند تورم ، قرمزی ، تاول و...نسبت به کوچکترین فشار وارد شده به این منطقه نشان می دهد. یکی از واکنش هایی که به علت فشار بیش از حد در یک قسمت از کف پا ایجاد می شود میخچه و پینه پا است که نوعی ضایعه پوستی و واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است.

برای میخچه درمان های متفاوتی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از چسب میخچه است . در این بخش از سلامت با چسب میخچه و موارد استفاده از آن آشنا شوید.

علل میخچه

رعایت نکردن بهداشت پا
استفاده از کفش های تنگ
فشار بر روی انگشتان پا
آلوده بودن ناخن انگشتان پا
تماس کفش و انگشت
کج بودن انگشتان
پوشیدن کفش یا صندل بدون جوراب
استفاده از کفش های پاشنه بلند
داشتن قوس کف پا
تقسیم نامتعادل وزن روی پاها
چسب میخچه و علت بوجود آمدن میخچه


چسب میخچه چیست ؟
چسب میخچه شبیه چسب زخم است و حاوی سالیسیلیک اسید 40 درصد است . یکی از مهم ترین راه های درمان میخچه استفاده از چسب میخچه و یا استعمال موضعی ژل سالیسیلیک اسید است که در بسیاری از داروخانه ها بدون نسخه پزشک به فروش می رسد.

اما بهتر است قبل از استفاده از چسب میخچه سایر روش های درمانی مانند استفاده از سوهان ناخنگیر یا سنگ پا و... را به کار گیرید. استفاده دائم و مکرر از چسب میخچه پا عوارض زیادی مانند زخم و عفونت پا دارد.

برای برداشتن میخچه با استفاده از چسب باید نزد پزشک بروید تا او این درمان را به کار گیرد تا از زخم و عفونت جلوگیری کند. در صورت اشکالات ساختمانی در پا ابتدا نزد متخصص طب فیزیکی بروید تا در صورت مشکل ، برای شما کفش یا کفی مخصوص در نظر بگیرد.

چسب میخچه چگونه میخچه را از بین می برد؟
چه کسانی نباید از چسب میخچه استفاده کنند؟
بیماران دچار اگزما و مشکلات پوستی مانند التهاب،عفونت،قرمزی
بیماران دچار نوروپاتی محیطی
بیماران دیابتی
بیماران دچار اختلال گردش خون و مشکلات عروق محیطی
مضرات چسب میخچه برای دیابتی ها
هشدار درباره چسب میخچه
دارو را دور از دسترس کودکان نگهدارید.
دارو را فقط برای استعمال خارجی استفاده کنید.
در صورت بلعیدن دارو فورا به پزشک مراجعه کنید.
در صورت عود و از بین نرفتن میخچه پس از استفاده از چسب میخچه به پزشک طب فیزیکی مراجعه نمایید زیرا ممکن است میخچه بر اثر اشکالات ساختمانی در پا ایجاد شود که در این صورت نیاز به تصحیح این حالت پا دارید.

همچنین بخوانید:

آشنایی با سوگ در کودکان و راه های برخورد با آن
مهمترین عوارض دیابت در زنان
خواص انبه

دستور استعمال چسب میخچه:
محل میخچه را بشوئید و سپس خشک نمایید.
طبق دستور دکتر داروساز یا پزشک چسب میخچه را استفاده نمایید.
بعد از گذشت 48 ساعت چسب میخچه را از روی آن بردارید .
در صورت حساسیت به چسب میخچه پا با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید.
تا حداکثر 14 روز هر 48 ساعت می توانید از بانداژ موضعی دارو استفاده نمایید تا میخچه کاملا رفع شود و از بین برود البته در مورد باید با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است موجب عفونت پا شود.
پس از برداشتن چسب 5 دقیقه پایتان را در آب گرم بگذارید تا به رفع میخچه کمک کند.

منبع: irantebblog

درمان خشکی دهان

علل خشکی دهان:

خشکی دهان یکی از علائمی است که ممکن است همۀ افراد را مبتلا سازد اما با افزایش سن، دهان بیشتر خشک می‌شود. برای رفع این اشکال، باید عواملی که در کم شدن بزاق دهان دخالت دارند را شناخت و دانست که چه طور می‌توان خشکی دهان را درمان کرد؟ و عوارض وابسته به سندروم دهان خشک کدامند؟
اغلب اوقات، دهان افراد مسن خشک است . در واقع با افزایش سن، تولید بزاق به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.اغلب اوقات دهان افراد مسن خشک است، و احساس می‌کنند زبان شان حالت چسبندگی دارد.
اما این پدیده ممکن است با استفاده از برخی داروها (آنتی هیستامین ها، ضد افسردگی ها، آرام بخش ها، مسکن ها، داروهای فشار خون بالا، داروهای شیمی درمانی و...) تشدید شود، داروهایی که ممکن است برخی سالمندان هم زمان تعدادی از آنها را مصرف کنند؛ علاوه بر این باید برخی بیماری ها (سندروم دهان خشک، بیماری های خود ایمنی، بیماری پارکینسون، صدمات قلبی عروقی، بیماری آلزایمر، افسردگی، اضطراب و...) را نیز به عوامل خشکی دهان اضافه کرد.

چه چیزی باعث خشکی دهان می‌شود؟

این ناراحتی نتیجه‌ی اختلال غدد بزاقی است. عوامل بسیاری وجود دارد که می‌تواند بر عملکرد این غدد تاثیر بگذارد، و بعضی از آنها به قرار زیر هستند.

۱. مصرف دارو

مصرف دارو احتمال خشکی دهان را افزایش می‌دهد. گفته می‌شود بسیاری از داروهای بدون نسخه، مانند آن‌هایی که برای درمان افسردگی و فشار خون بالا استفاده می‌شوند، عوارض جانبی دارند که خشکی دهان یکی از آنها است.

۲. سالخوردگی

توانایی طبیعی بدن در عملکرد عادی با تغییر سن تغییر می‌کند. این، همزمان با مصرف داروهای مختلف، در افراد مسن به خشکی دهان منجر می‌شود.

۳. آسیب عصبی

اگر در اطراف سر یا گردن دچار آسیب دیدگی شده باشید، احتمال آسیب عصبی در شما افزایش می‌یابد. اگر نزدیک سرتان تحت عمل جراحی قرار گرفته باشید نیز این احتمال افزایش پیدا می‌کند. بنابراین آسیب عصبی می‌تواند به عدم عملکرد غدد بزاقی، و خشکی دهان منجر شود.

۴. سیگار کشیدن

هرچند سیگار کشیدن باعث آن نمی‌شود، اما می‌تواند ناراحتی موجود را بدتر کند.

۵. استرس

اغلب اضطراب بعد از استرس رخ می‌دهد، و این یکی از دلایل ابتلا به خشکی دهان است. شرایطی که به تنش و آشفتگی منجر می‌شوند نیز به خشکی دهان منجر می‌شوند.


۶. سایر شرایط سلامتی

خشکی دهان می‌تواند در نتیجه‌ی سایر مشکلات و ناراحتی‌ها مانند تب یا دیابت نیز رخ دهد. این یکی از عوارض جانبی بسیاری از بیماری‌ها مانند اچ‌آی‌وی/ایدز و آلزایمر است. خشکی دهان همچنین یکی از رایج‌ترین علائم بیماری تیروئید است.

۷. بارداری

بدن شما در طول دوران بارداری دچار تغییرات هورمونی بسیاری می‌شود. در بعضی از موارد، زنان حامله دیابت بارداری را نیز تجربه می‌کنند. این عوامل اغلب به خشکی دهان و زبان منجر می‌شوند.

۸. تنفس دهانی

نفس کشیدن از طریق دهان، به خصوص هنگام خواب، دلیل دیگری برای خشکی دهان است. این موضوع اساسا هنگام شب اتفاق می‌افتد، و افراد اغلب صبح‌ها با گلو درد و لب‌های ترک خورده از خواب بیدار می‌شوند.

اکنون که از علت‌های خشکی دهان آگاه شدیم، بگذارید نگاهی به علائمی بیندازیم که خشکی دهان به همراه می‌آورد.

علائم خشکی دهان کدامند؟

خشکی دهان معمولا با چند علامت و نشانه همراه است. این علائم شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. احساس خشکی و خامی در دهان

۲. گلو درد: خشکی گلو و صدای خش دار

۳. تشنگی: خشکی دهان و تشنگی با هم اتفاق می‌افتند. کم شدن آب بدن یکی از دلایل اصلی خشکی دهان است.

۴. دیسفاژی: دشواری در صحبت کردن یا بلعیدن.

۵. کاهش توانایی چشیدن

۶. لب‌های خشک و ترک خورده

۷. سفیدی زبان: خشکی دهان به رشد باکتری‌ها و عفونت قارچی در دهان منجر می‌شود. این امر به سفید شدن زبان منتج می‌شود.

۸. لثه‌های رنگ باخته

۹. سردرد: خشکی دهان می‌تواند نشانه‌ی کم شدن آب بدن باشد. شایع است که سردردها به خاطر کم شدن آب بدن به وجود می‌آیند.

۱۰. بوی بد دهان: خشکی دهان رشد باکتری‌ها را تسریع می‌کند و این به نوبهی خود باعث بوی بد دهان می‌شود.

۱۱. سرفه‌های خشک و خشکی حفره‌های بینی

۱۲. خشک شدن گوشه‌های دهان

۱۳. دردها و زخم‌ها

۱۴. خونریزی لثه و پوسیدگی دندان‌ها

این‌ علائم اغلب از ملایم تا متوسط هستند و انجام چند درمان خانگی ساده می‌تواند به از بین بردن آنها کمک کند.

درمان خانگی خشکی دهان:

۱- داشتن دندان های سالم یکی از عواملی است که از خشک شدن دهان جلوگیری می کند. حداقل سه بار مسواک زدن در شبانه روز، سبب تمیزی دندان ها شده و دهان را نیز مرطوب نگه می دارد.

۲- نوشیدن مقدار کافی آب در طی شبانه روز برای هر فردی لازم است که این میزان با گرم شدن هوا، بیشتر می شود.

۳- به افرادی که دچار خشکی دهان هستند، توصیه می شود حداقل سالی دو مرتبه به دندان پزشک مراجعه کنند و از سالم بودن دندان های خود اطمینان کافی کسب کنند، زیرا خشکی دهان باعث تسریع خرابی دندان ها می شود. هم چنین دندان پزشک می تواند با بررسی دهان فرد، توصیه های لازم را جهت جلوگیری از خشک شدن دهان ارائه دهد.

۴- جویدن آدامس بدون قند، ارزان ترین و شاید لذت بخش ترین توصیه برای جلوگیری از خشک شدن دهان باشد. جویدن آدامس به تولید و ترشح بزاق کمک زیادی می کند و در تمام اوقات امکان دسترسی به آن برای همه وجود دارد. البته مصرف آدامس های بدون قند توصیه می شود، زیرا مصرف آدامس های دارای قند به سلامت دندان ها آسیب جدی وارد می کند.

۵- به افرادی که از خشکی دهان رنج می برند توصیه می شود که از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای، قهوه و نوشابه سیاه (کولا) خودداری کنند. هم چنین مصرف سیگار و توتون و تنباکو را قطع کنند و هرگز از الکل استفاده نکنند و به طور مرتب داروی خشکی دهان و دهان شوی استفاده کنند.

۶- به افرادی که از خشکی دهان رنج می برند توصیه می شود که رطوبت محیط زندگی خود را بالا ببرند و از دستگاه بخور در اتاق خود استفاده کنند تا خشک شدن دهان را کمتر احساس کنند.

۷- مقداری آلوئه ورا را به لثه ها و گونه هایتان از داخل دهان بمالید و یک ساعت صبر کنید. پس از یک ساعت اقدام به خوردن و یا آشامیدن کنید. آلوئه ورا علاوه بر مرطوب نگه داشتن دهان، به پاکسازی دهان و دندان نیز کمک زیادی می کند.

۸- نوشیدن چای سبز، دمنوش بابونه و یا دم کرده زنجبیل برای تحریک ترشح بزاق مفید است.
۹- لیمو استفاده کنید.

اسید سیتریک موجود در لیمو و آبلیمو می‌تواند به سرعت تولید بزاق را تحریک کند و همچنین از دهان در برابر عفونت‌هایی که بوی بد دهان و دیگر مسائل دهان و دندان را موجب می‌شوند، محافظت کند. می‌توانید یک برش لیمو را روی زبان خود بمالید، آبلیمو را با عسل ترکیب کنید، یا تنها آب یک لیمو را مصرف کنید تا خشکی دهان برطرف شود.

۱۰- آب بیشتر بنوشید.

کم آبی بدن یکی از دلایل خشکی دهان محسوب می‌شود. اگر میزان مصرف آب روزانه خود را افزایش دهید، احتمال کمتری دارد تا به خشکی دهان مبتلا شوید زیرا ترشح بزاق افزایش می‌یابد و همچنین گلو، لثه‌ها و لب‌ها روان سازی می‌شوند.

۱۱- روغن هسته انگور موثر است.

روغن هسته انگور از ویژگی‌های مرطوب کنندگی طبیعی بهره می‌برد و از این رو، گزینه ای خوب برای پیشگیری یا از بین بردن نشانه‌های خشکی دهان محسوب می‌شود. تنها کافی است مقداری روغن هسته انگور را روی لثه‌ها و زبان خود بمالید و برای چند ساعت دهان خود را مرطوب و هیدارته نگه دارید.

۱۲- مرطوب کننده هوا استفاده کنید.

اگر به طور مرتب نیمه شب با خشکی دهان از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است محیطی که در آن حضور دارید هوایی بیش از اندازه خشک دارد. استفاده از یک دستگاه مرطوب‌کننده می‌تواند میزان رطوبت هوا را افزایش داده و روشی راحت و موثر در رفع خشکی دهان و حصول اطمینان از خواب راحت شبانه باشد.

۱۳- آیا داروی جدید استفاده می کنید؟

اگر به تازگی مصرف دارویی جدید را آغاز کرده اید و تا پیش از آن مشکل خشکی دهان نداشتید، با پزشک خود درباره تجویز دارویی دیگر صحبت کنید. برخی داروها موجب خشکی دهان می‌شوند.

۱۴ آبنبات هم موثر است.

برخی شواهد نشان داده اند که مکیدن آبنبات می‌توانند ترشح بزاق را به سرعت تحریک کنند. البته استفاده از محصولات بدون قند را فراموش نکنید.

۱۵- تغییر الگوی تنفس

تنفس مداوم از راه دهان یکی از مورادی است که می‌تواند به سرعت خشکی دهان را موجب شود. ورود مداوم هوای خشک به دهان و گلو موجب از بین رفتن آب در این قسمت‌ها می‌شود و از این رو، خشکی دهان شکل می‌گیرد. با تغییر الگوی تنفس و تلاش برای تنفس از طریق بینی، خشکی دهان را کمتر تجربه خواهید کرد.

۱۶- ترک سیگار مهم است.

کلیه محصولات دارای تنباکو خشکی دهان را موجب می‌شوند. اگر به طور مرتب سیگار می‌کشید یا تنباکو می‌جوید، جای شگفتی نیست که با خشکی دهان مواجه شوید. بهترین روش برای از بین بردن این مشکل چیزی جز ترک محصولات دارای تنباکو نیست. این کار نه تنها برای رفع خشکی دهان خوب است، بلکه فواید سلامت بسیار دیگری نیز دارد.

۱۶- کاهش مصرف کافئین

مطالعات نشان داده اند که کافئین می‌تواند موجب کم آبی بدن و همچنین خشکی دهان شود. از این رو، حذف یا کاهش مصرف کافئین می‌تواند تاثیر قابل توجهی در رفع خشکی دهان و ترشح بزاق داشته باشد.

۱۷- فلفل کاین را امتحان کنید.

هنگامی که جوانه چشایی و پایانه‌های عصبی محرک شدیدی را تجربه می‌کنند، واکنش طبیعی بدن ترشح بزاق است. به عنوان مثال، هنگام خوردن غذای تند، بزاق برای تسکین احساس سوزش ترشح می‌شود. پس اگر از خشکی دهان رنج می‌برید، مقداری پودر فلفل کاین را روی زبان یا لثه‌های خود بمالید.

۱۸- آلوئه ورا سرشار از آنتی اکسیدان‌ است.

استفاده از آلوئه ورا یکی از قدیمی‌ترین و مورد اعتمادترین درمان‌ها برای خشکی دهان است. الوئه ورا سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، مواد مغذی، و مواد طبیعی مرطوب کننده است و همچنین می‌تواند تولید بزاق را تحریک کند. افزون بر این، آلوئه ورا می‌تواند عملکرد جوانه‌های چشایی را بهبود ببخشد و از عفونت دهان و دندان پیشگیری کند.

برای رفع خشکی دهان باید چکار هایی انجام داد؟

از خمیر دندان و دهانشویه هایی استفاده کنید که حاوی فلوراید هستند.

پس از هر وعده غذایی دهان خود را با آب گرم بخوبی بشویید.

حتما علاوه بر مسواک زدن از نخ دندان نیز استفاده کنید.

آب بیشتری بنوشید. (از دیگر مایعات بدون قند نیز میتوانید استفاده کنید.)

از مصرف قهوه و دیگر نوشیدنی های کافئین دارد بپرهیزید چراکه کافئین باعث خشکی دهان میشود.

همچنین بخوانید:

چه کار هایی نباید انجام داد؟

از خوردن غذا های تند و چرب بپرهیزید چراکه این غذا ها باعث تحریک دیواره داخلی دهان شده و با کارکرد غدد بزاقی نیز تداخل ایجاد میکند.

از مصرف خوراکی های پر نمک و خشک مثل کلوچه ها، کراکر ها، انواع تست ها، نان خشک و... بپرهیزید.

مواد غذایی مثل گوجه، پرتقال، سیب، گریپ فروت و انگور از جمله مواد غذایی اسیدی هستند که باید مصرف آن ها را کاهش دهید. این میوه ها با تغییر pH (میزان اسیدی) بدن باعث تکرر ادرار شده و همین امر خروج مایعات از بدن را افزایش داده و باعث خشکی دهان میشود.

از مصرف دارو های آنتی هیستامین و ضد انعقاد ها بپرهیزید. البته اگر این دارو ها تجویز پزشک است حتما باید مصرف شود.

از سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و نوشیدن مشروبات الکلی بپرهیزید.

منبع: darovadarman

تیز هوشی در کودکان

چند نسل پیش، خیلی درباره فعالیت مغزی کودکان فکر نمی شد. درباره واکنش هایی از قبیل واکنش گونه که باعث می شود نوزاد هنگام نوازش کردن گونه اش سر خود را برگرداند، چیزهایی می دانیم.

تیزهوشی مجموعه ای است از استعدادها، ویژگی های شخصیتی، و الگوهای رفتاری. تیزهوشی به معنای وسیع آن ویژگی برجسته ای است که ورای مفهوم صرف هوش بهر (IQ) قرار دارد. آزمون هایی برای سنجش میزان تیزهوشی ساخته شده اند که تنها بخشی از مفهوم تیزهوشی را می سنجند، تشخیص، روان سنجی و ساختار تیزهوشی محل بحث و اختلاف نظر است که باعث تقویت هوش شده و حوزه ای در حال پیشرفت است


بیشتر والدین، پزشکان و محققان، مغز نوزاد را چیزی بیش از یک لوح سفید نمی دانستند که آماده نگاشته شدن از سوی محیط بود.هر چه بیشتر نوزادان را مورد مطالعه قرار می دهیم، بیشتر متوجه فعالیت چشمگیر مغز و حواسشان در سن خیلی کم می شویم.

درمراحل آخر بارداری حتی می توانید به برخی از ویژگی های شخصیتی آن ها پی ببرید (از مادر جدیدی که حس می کند نوزاد در شکمش فوتبال بازی می کند یا حر کات آکروباتیک انجام می دهد بپرسید!) برخی از سرنخ های رشد مغز نوزاد آشکار هستند و برخی دیگر پنهان.

در حالی که روان شناسان و پزشکان محقق برای مطالعه مغز نوزاد از انواع تجهیزات الکترونیکی پیچیده استفاده می کنند، شما می توانید باچیزهای کوچکی مانند یک دسته کلید، رژ لب و کمی صبر و حوصله به برخی از همان اطلاعات دست یابید.

در زیر کارهایی را ارائه کرده ایم که می توانید با انجام آن ها، راه های شگفت آوری را مشاهده کنید که نوزادتان می تواند از مغزش برای

رویارویی با چالش های زندگی استفاده کند. من این کار ها را بازی هایی می دانم که شما دو نفر می توانید با هم انجام دهید. بازی های سنین پائین بسیار ساده هستند، اما اگر بدانید که باید به دنبال چه چیزی باشید، اطلاعات زیادی را در اختیارتان قرار می دهند.

با به کارگیری شیوه های ساده از هنگام بارداری تا پایان دوسالگی افزون بر رشد جسمانی مناسب، زمینه های افزایش بهره هوشی

کودکان را تقویت کنید. از آنجا که پایه ریزی و شکل گیری رشد جسمانی و ذهنی کودکان از بارداری تا دو سالگی است، به کارگیری این

شیوه به طور هماهنگ به رشد همه جانبه و مناسب کودک کمک می کند.

در هنگام بارداری:

1-تیروئیدتان را آزمایش کنید زیرا کم کاری خفیف تیروئید در خانمهای باردار سبب کاهش معنی داری در هوش کودکان می شود.

2-کولین مصرف کنید، این ماده مغذی در گوشت، تخم مرغ و حبوبات وجود

3-ویتامین هایی را که پزشک در دوران بارداری برای شما تجویز می کند مصرف کنید

4-با جنین خود حرف بزنید و او را صدا کنید

5-از نوشیدن قهوه و خوردن دارو بدون تجویز پزشک اجتناب کنی

در شش ماهه نخست پس از تولد به این نکات توجه داشته باشید:

6-فرزندتان را با شیر مادر تغذیه کنید

7-در صورت بروز افسردگی بعد از زایمان ، برای درمان آن اقدام کنید

8-منابع غنی از آهن مانند گوشت، سبزیجات، تخم مرغ و میوه های تازه مصرف کنید

9-در زمان شیردهی خوردن غذاهای حاوی ویتامین مانند مخمر، نان، غذاهای دریایی و تخم مرغ را فراموش نکنید

10-برای کودکتان موسیقی به ویژه موسیقی سنتی و کلاسیک پخش کنید

11-کودک را ماساژ دهید ، مطالعات نشان دادهاند که ماساژ روزانه کودکان رشد مغزی آنان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد

دوران شش ماهگی تا یک سالگی کودک :

12-با کودکتان به طور مستقیم و چشم در چشم صحبت کنید

13-معنای لغات را با اشاره ارتباط دهید ؛ به طور مثال هنگامی که نام چیزی را می برید به آن اشاره کنید یا کودک را در مقابل آن نگه دارید

14-با هدیه های مخصوص کودکان، او را تشویق کنید

15-اجازه آزادی حرکت به کودکان بدهید، بگذارید که آنها کنجکاوی غریزی شان را همواره به کار برند

16-تشخیص و فرق گذاری بین اشیا را به کودکتان با پرسش و گفتن جواب درست بیاموزید

17-کودکان از آموزش اجباری خوششان نمی آید، از آن بپرهیزید

18-هنگامی که فرزندتان احساس خستگی کرد، آموزش را قطع کنید

دوران یک تا دو سالگی کودک:

19-کودکان را با غذاهای سرشار از آهن تغذیه کنید

20-به کودکان میان وعده های سالم و مغذی بدهید و از دادن میان وعده های بی فایده مانند پفک و چیپس به کودک خودداری نمایید

21-برای کودکتان کتاب بخوانید

22-در حضور او مطالعه کنید

23-برای او اسباب بازی های کمک آموزشی تهیه کنید

24-با کودک خود بازی کنید. شرکت در بازی های دسته جمعی ، مهارت های هوش اجتماعی کودک را افزایش می دهد

25-مطمئن شوید کودکتان خوب استراحت کرده است، خوابیدن دستکم ده ساعت در شبانه روز برای او لازم است

26-هنگامی که با کودکتان صحبت می کنید صداهای اضافی مانند رادیو و تلویزیون را خاموش کنید و نور را در حد متوسط نگاه دارید

27-درخواست های تکراری کودک را اجابت کنید. تکرار ارتباط نورون ها را در مغز تقویت می کند ؛ بنابراین اگر برای چندمین باز از شما می

خواهد کتابی را برایش بخوانید ، بدون اصرار و پافشاری روی خواندن یک داستان دیگر ، آن را برای او بخوانید

28-وقتی کودک نوپای شما به چیزی اشاره می کند و نامش را می پرسد در جوابش به او اطلاعات بیشتری بدهید. به طور مثال : آن یک

توپ است، یک توپ آبی با خط های قرمز.

29-در تربیت کودک انضباط همراه با محبت فراوان داشته باشید

30-هرگز به کودکتان نگویید «تو چیزی نمی فهمی» زیرا اگر کودک آن را باور کند، حرف شما تحقق خواهد یافت

سن: نوزاد

خیلی پیش تر از آنکه نوزادتان قادر به صحبت کردن باشد، حالت های چهره و واکنش های فیزیکی او چیزهای زیادی از ویژگی های

شخصیتی و رشد حس تشخیص او به شما نشان می دهند. چیزی که زبان تن منتقل می کند، سرشت نوزاد است که بازتاب ویژگی های شخصیتی و حساسیت اوست. برای مثال در حالی که همه نوزادان گریه می کنند، برخی از آن ها خیلی زود شروع به گریه می کنند و یا دیر تر از سایر نوزادان ساکت می شوند. درک خلق و خوی نوزاد کار مراقبت از او را برایتان ساده تر می کند. مثلاً اگر بدانید که کودکتان فرد حساسی است، می توانید مانع از قرار گرفتن او در برابر محرک های زیاد شوید.

کودکتان را در حالی که دست چپ خود را زیر او قرار داده اید و با دست راستتان سرش را نگه داشته اید، در آغوش بگیرید. آرام نامش را بگویید. به ماهیچه ها و ظاهر او دقت کنید. اگر منقبض شده، پشتش را به عقب خم کرد یا آب دهانش را بیرون داد، نشان می دهد که احساس ناراحتی می کند. در این صورت محرک های اطراف او را کاهش دهید. برای مثال نور را کم کنید و رادیو را خاموش کنید. صدایتان را در حد نجوا پایین آورده و بار دیگر نام او را بگویید. به احتمال زیاد سرش را به سمت شما خواهد چرخاند. این یک عمل واکنشی است که حتی در محیط تاریک اتفاق می افتد و به شما نشان می دهد چرخش سر او تنها راهی برای تشخیص منبع صدا از طریق چشمانش نیست. اگر دقت کنید خواهید دید که حرکت

نوزادتان با کودکان بزرگ تر متفاوت است؛ او به جای اینکه سریع واکنش دهد، چند ثانیه صبر می کند و بعد آرام سرش را می چرخاند.

اگر کودکتان راحت است به صحبت کردن با او ادامه بدهید. به او بگوئید که چه قدر باهوش و زیبا است.

با گفتن این واقعیت که مغز او تا سال دیگر دو برابر شده و تا شش سال دیگر دوباره دو برابر می شود، او را خوشحال کنید. در حال

صحبت کردن به چشمان او دقت کنید، آیا چشم از اطراف برداشته و به چهره شما خیره می شود؟ (در غیر این صورت نگران نباشید،شاید خسته باشد. در روز دیگری این کار را امتحان کنید). در حالی که با او صحبت می کنید، صورتتان را به سمت چپ او حرکت بدهید، به احتمال زیاد با چشمانش شما را دنبال خواهد کرد. این دست آورد مهمی است. محققان نشان داده اند که نگاه نوزادان 2 روزه به مادرشان با نگاه کردن آن ها به سایر خانم ها متفاوت است. در این زمان کوتاه نوزادتان پی برده است که شما چه کسی هستید.

کودک می بیند و انجام می دهد

سن: 8 هفته

در طول چند هفته اول شاید متوجه شوید که کودکتان به اراده خودش به چهره شما نگاه می کند. در صورت مشاهده این وضعیت بازی

جدیدی را امتحان کنید؛ زبانتان را بیرون بیاورید. به احتمال زیاد نوزادتان همین کار را انجام خواهد داد. سپس ابرو هایتان را چین و چروک

بدهید. حدود 50% نوزادان در این سن از شما تقلید خواهند کرد.

می توانید سایر حالت های چهره را نیز امتحان کنید. برای مثال لب پایینتان را جلو بدهید، چشم و دهانتان را کاملا باز کنید. در هر حالت او

نیز حالت چهره اش را تغییر داده و از حالت شما تقلید خواهند کرد.

در صورت تمایل به مشاهده شواهد بیشتر درباره میزان دقت نگاه کودکتان به شما، عنصر دیگری را به این بازی بیافزاید. صبر کنید کهکودکتان هوشیار و بیدار شود. شروع کنید به حرف زدن با او و چشم هایش را تماشا کنید که به شما خیره شده است. سپس یک دفعه حرف هایتان را قطع کنید و صورتتان را بی حرکت نگاه دارید.

عکس العمل او را تماشا کنید. به احتمال زیاد با چشم هایش صورتتان را برانداز خواهد کرد، نگاهش را از چشم هایتان به سمت دهانتان خواهد برد و دوباره آن ها را ورانداز می کند. سپس اخم کرده و شاید لب پایینش را با ناراحتی جلو بدهد. پس از آن دستش را تکان می دهد، چیزهای مختلفی را امتحان می کند تا پاسخی از سوی شما دریافت کند.

این نشان می دهد با اینکه حرف های شما را نمی فهمد، احساس می کند بخشی از مکالمه شما است. همچنین به شما نشان می دهد که چقدر در زندگی او مهم هستید و چقدر با اعمال و حالت های چهره شما موافق است. واکنش و طبیعت او به عنوان کاوشگر فعالفعالیت های اجتماعی نشان می دهد که او فقط نظاره گر تعاملات اطرافش نیست.

قانون بقاء اشیا
سن: 4ماهه

برای انجام این بازی به یک پتوی نوزاد و یک چیز عجیب و هیجان انگیز که کودکتان تمایل دست زدن به آن را داشته باشد، نیاز دارید (من

معمولاً از یک دسته کلید استفاده می کنم). اگر این دسته کلید براق را به او نشان دهید به احتمال زیاد دستش را به سمت آن دراز کرده

و آن را برخواهد داشت. اما اگر کلید ها را به او نشان داده و سپس آن ها را زیر پتو پنهان کنید، دست از جست جوی آن ها برمی دارد.

ظاهراً کلید ها ناگهان نابود شدند.

این نشان می دهد که این تصور پیچیده که اشیاء حتی هنگامی که خارج از دید هستند، هنوز وجود دارند (چیزی که روان شناسان آن را

«بقاء اشیاء» می نامند) درحال حاضر برایش مفهومی ندارد. او در ده ماهگی به این مفهوم پی می برد. در این سن اگر شی ء جالبی را

زیر پتو قرار دهید، برای پیدا کردن آن مانع را کنار خواهد زد و آن را پیدا خواهد کرد و در می یابد که اشیاء و افراد می توانند پنهان بوده و در

عین حال وجود داشته باشند!

کودک در آیینه
سن: 10 ماهه

این یکی از بازی های مورد علاقه من است. چون بازی خیلی ساده ای بوده و اطلاعات زیادی در اختیارم قرار می دهد. همه بچه ها دوست

دارند که به خودشان در آیینه نگاه کنند. اما چه چیزی می بینند؟ چند سال پیش دکتر جیان بروکز گان (Jeanne Brooks-Gunn) و دک

مایکل لوئیس (Michael Lewis) راه بسیار جالبی برای پاسخ به حداقل بخشی از این سوال یافتند. این کار را می توانید زمانی که نوزادتان

10ماهه است امتحان کنید و سپس هر چند ماه یک بار آن را تکرار کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک آیینه و یک رژ لب است.

به کودکتان اجازه بدهید که حدود یک دقیقه در آیینه به خودش نگاه کند. سپس او را از مقابل آیینه بردارید و کمی رژلب به بینی یا گونه او بمالید و دو باره او را در مقابل آیینه قرار دهید. اکثر نوزادان زیر 12 ماهه هیچ توجهی به این لک روی صورتشان نمی کنند. تعداد کمی از آن ها لبخند زده یا اخم می کنند که این نشان می دهد متوجه چیز متفاوتی روی صورتشان شده اند.

همچنین بخوانید:

نوزادان کمی بزرگ تر، اغلب توجه دقیقی به این لک می کنند، ممکن است دستشان را به سمت آیینه ببرند. این نشان می دهد که هنو نمی دادند که دارند به بازتاب تصویر خودشان در آیینه می نگرند. تا سن 18 ماهگی حدود نیمی از نوزادان به بازتاب تصویر خودشان پیمی برند. این نشان می دهد که آن ها نه تنها می فهمند که این لک نباید روی صورتشان باشد، بلکه می دانند که تصویر درون آیینه تصویر خودشان است.

در تمام این بازی ها مهم است به یاد داشته باشید که کودکانی که دارای رشد طبیعی هستند، تفاوت بسیار زیادی با هم دارند. یک نوزاد

حساس به هیچ وجه «بهتر» یا «بد تر» از یک کودک زود جوش نیست. به همین نحو کودکی که چند هفته زود تر از کودک دیگری به لک

روی صورتش دست می زند، لزوماً باهوش تر از یک کودک دیگر نیست.

نوزادان آن قدر چیزهای زیادی را سریع یاد می گیرند که با استعداد های جدید و مهارت های تقریباً روزانه شان شما را شگفت زده می کنند.

اگر دوست دارید کودک باهوشی داشته باشید باید از نوزادی او برنامه ریزی کنید.

همه ما دوست دارید کودکانی تیزهوش داشته باشیم، اما فکر می کنیم شاید برای این کار نیاز به صرف هزینه ای کلان است، لازم نیستکار زیادی کنید تا کودک باهوش و ناقلایی تربیت کنید؛ برای تقویت مغز کوچولوی او فقط باید با برنامه اقدام کنید تا در آینده کودکی فوقالعاده داشته باشید.

منبع : hidoctor98

عناب و خواص این میوه ناب

عناب میوه ی درخت کوچکی است که ارتفاع آن تا 10 متر نیز می رسد. میوه براق و زیتونی شکل عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی می باشد در ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می خورد. میوه عناب هم به صورت تازه مصرف می شود و هم به صورت خشک.

این میوه سرشار از ویتامین C می باشد. در حالت تازه 74/ 36 درصد و در حالت خشک 65 الی 77/71 درصد قند دارد و به همین دلیل از آن در تولید کمپوت و شیرینی استفاده می شود میوه عناب دارای خواص طبی متعددی است و در مکاتب طب سنتی کشورهای مختلف جایگاه ویژه ای برای کمک به سلامت و درمان بیماری ها دارد.



مکان های پیدایش عناب
عناب از میوه های بسیار مفید است که علاوه بر خواص تغذیه ای دارای موارد استفاده زیادی به عنوان یک گیاه دارویی است. .
این میوه که می توان درختان آن را از ایران تا هند و جنوب چین و حتی جنوب اروپا پیدا کرد، در هر منطقه ای دارای اسامی مختلفی است. در هند و پاکستان آن را ایناب و در شرق آسیا آن را خرمای قرمز، خرمای چینی یا خرمای هندی می نامند.
عناب خشک بهتر از عناب تازه است و طبیعت معتدل متمایل به سرد دارد . حرارت بدن را فرو می نشاند و خنک است، عناب تازه مانند میوه های دیگر مصرف می شود و اثر ملین دارد .
حضرت علی (علیه السلام) فرموده اند : عناب خواب آور است و بی خوابی را برطرف می کند و تب را می برد هسته عناب خواب آور است خستگی شدید را برطرف می کند رشد موی سر را زیاد می کند.
جویدن برگ تازه عناب به دلیل وجود ماده ساپونین در برگها حس چشایی را موقتا مختل می کند و از این خاصیت برای عدم احساس مزه نامطبوع بعضی داروها می توان استفاده کرد .
عناب هم میوه ای خوشمزه است وهم دارویی گیاهی موثری به شمار میرود . این میوه به افزایش وزن بدن کمک میکند ، قدرت ماهیچه ها را زیاد نموده و بنیه بدن را افزایش میدهد .در داروهای چینی این میوه به عنوان ماده ای مقوی در فعال ساختن جگر ودرمان کم خونی استفاده میشود .

همچنین بخوانید:

خواص انبه برای سلامت و زیبایی
20 راه درمان شب ادراري کودک
درمان خشکی دهان

تاثیر شگفت انگیز عناب بر روی بدن

1. میوه های خشک شده آرامبخش ،ضد سرطان ،ضر بیماری های تنفسی ،تب بر ،مسکن ، اشتها آور ، بند آورنده خون ومقوی هستند . تصفیه کننده خون بوده و به هضم غذا کمک میکند .عناب در درمان نامرتب بودن ضربان قلب ،خستگی اعصاب ،عرق شبانه وتعرق زیاد بدن استفاده میشوند .
2. عناب بدلیل داشتن لعاب زیاد نرم کننده سینه است
3. ملین است مخصوصا اگر آنرا با آب و یا شیر بجوشانید.
4. عناب آرام کننده اعصاب است .
5. خواب آور است و بیخوابی را برطرف می کند بخصوص هسته عناب خواب آرو است .
6. جوشانده پوست درخت عناب داروی ضد اسهال است .
7. آسم وتنگی نفس را برطرف می کند .
8. ریشه گیاه در درمان سوء هاضمه مفید است .
9. جوشانده ریشه به پودر تبدیل می شود وبرای زخم ها ودمل های کهنه مفید هستند.
10. آب عنا ب با کاهو برای درمان سرطان مفید است برگهای آن بند آورنده خون و تب بر هستند.
11. برگهای آن بند آورنده خون وتب بر هستند .
12. برگهای آن به شکل ضماد در درمان ادرار بندی به کار گرفته میشود.
13. جوشانده عناب برای سرفه و درد سینه و گرفتگی صدا مفید است .
14. برای برطرف کردن ورم چشم ، عناب را به چشم بمالید
15. دستگاه هاضمه را تقویت می کند .
16. حافظه را تقویت می کند .
17. کم اشتهایی را برطرف می کند .
18.کسانی که قند دارند روزی 5 دانه عناب بخورند.
عناب برای چه چیز های دیگری مفید است؟
برخی خواص دیگر عناب
* در کم فشاری خون و نازایی مفید است.
* عناب آرامش بخش و ضد بد خلقی بوده و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می شود و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است استفاده می کنند.
* اگر با کره خورده شود از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می کند
* خاصیت ضد میکروبی دارد.
* چای عناب دارای ماده ضد سرطانی ساپونینز است. این چای باعث ترمیم بافت های آسیب دیده و تقویت عضلات می شود.
* استفاده از مغز میوه در زخم ها و بریدگی ها سبب سرعت بخشیدن به بهبود آن ها می شود.
* به دلیل محتوای فلور در استحکام دندان ها موثر است.
ارزش تغذیه ای
این میوه منبع خوبی از ویتامین C و حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای مواد معدنی است. همچنین دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور می باشد. در ضمن حاوی پکتین (به عنوان کلسیم پکتات) به عنوان فیبر محلول موثر در کاهش چربی و قند خون است. چربیکمی دارد. نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی درمیوه عناب بالا است، بنابراین متخصصین تغذیه می توانند عناب را به عنوان بخشی از رژیم غذایی توصیه نمایند.
عناب و دستگاه گوارش
عناب در زمان ابتلا به اسهال می تواند حرکات مربوط به دستگاه گوارش را کاهش دهد. مخلوط را با نمک و فلفل به عنوان هضم کننده مصرف کنید. میوه خشک رسیده به عنوان ملین می باشد. حتی تأثیر آن برای کمک به درمان یبوست با مطالعات بالینی مختلف به اثبات رسیده است و به تمام افرادی که از یبوست رنج می برند توصیه می شود هر روز صبح یک تکه زنجبیل تازه و چند دانه عناب را در یک لیوان آب جوش قرار داده و پس از چند دقیقه این نوشیدنی را میل کنند. عناب تقویت کننده دستگاه گوارش است و مطالعات بالینی، تأثیرات آن برای رفع مشکلات مختلف گوارش را نشان داده است. مصرف عناب به هضم غذا کمک کرده و در جلوگیری از نفخ موثر است.
منبع : salamtmag

ترفندهای خواب آرام و راحت در شبهای گرم تابستان

چگونه شب های گرم تابستان خوابی راحت و آرام داشته باشیم؟
وقتی هوا گرم است، سخت است که راحت بخوابیم؛ اما داشتن خواب خوب شبانه برای حفظ سلامت ضروری است. بنابراین، به راهنمایی های ما توجه کنید تا در تابستان یک خواب راحت داشته باشید. تابستان چیزهای زیادی را با خود به ارمغان می آرود؛ آفتاب، آب و هوای گرم، گل و سبزه و روزهای طولانی و دوست داشتنی. اما شب های گرم تابستان همان قدر که دوست داشتنی هستند، می توانند بیش از حد طولانی باشند، مخصوصا اگر نتوانید خوب بخوابید.
تابستان ، شب های گرم ، خواب خوب شب
خواب راحت در گرمای تابستان

دلایل زیادی برای خوابیدن وجود دارد. 8 ساعت خواب شبانه ایده آل است. خواب کافی کمک می کند که سالم باشید و از یک سیستم ایمنی قوی برخوردار شوید. خواب کافی از دیابت، افزایش وزن، بدخلقی و افزایش فشار خون نیز جلوگیری می کند. اگر در شب های گرم تابستان بیداری می کشید، باید چند تغییر کوچک در روال خواب طبیعی خود اعمال کنید.

در گرمای شب
آب و هوای جهان رو به گرم تر شدن می رود؛ پس باید خود را برای مواجهه با دماهای بالاتر که آرامش شبانه ما را مختل می سازند، آماده کنیم. دمای ایده آل بستر برای خوابیدن باید بین 16 تا 18 درجه سانتی گراد باشد. با این حال، این دما از فردی به فردی دیگر متفاوت است. درجه حرارت ایده آل محل خواب کمک می کند که شب ها راحت تر و سریع تر بخوابید. اگر در اتاق خواب تان تهویه نداشته باشید، تضمینی برای داشتن دمای ایده آل در اتاق وجود نخواهد داشت. در واقع، وقتی درجه حرارت در تابستان بالا می رود، اتاق خواب تان به سونای بخار تبدیل می شود.

کاهش دمای داخل خانه هنگام شب
آماده باشید؛ وضعیت آب و هوای محلی را بررسی کنید. اگر یک روز گرم در پیش دارید، پرده ها را بکشید تا از ورود نور خورشید به داخل اتاق جلوگیری شود. با انجام این کار در صبح می توانید دمای اتاق را کاهش دهید.
داشتن یک دماسنج مفید خواهد بود. اگر دمای داخل اتاق خواب بالاتر از بیرون است، پنجره ها را باز کنید تا هوا عوض شود. همچنین می توانید درب پشتی اتاق خواب تان را باز بگذارید تا هوا جریان پیدا کند.
با این حال، اگر دمای داخل اتاق خنک تر از بیرون است، پنجره ها را بسته نگه دارید تا از ورود هوای گرم به اتاق جلوگیری شود. اگر کولر ندارید می توانید با خریدن یک فن برقی از خنک نگه داشتن دمای داخل اتاق مطمئن شوید. یک فن مناسب کمک می کند که درجه حرارت اتاق را پایین نگه دارید، یا رطوبت هوا را بگیرید. با داشتن یک فن برقی، شب ها راحت تر می خوابید.
همچنین بخوانید:

تجربه ی خوابی آرام در شبهای تابستان
تب یونجه و رینیت آلرژیک
اگر از تب یونجه یا رینیت آلرژیک رنج می برید، شب های گرم تابستان برایتان عذاب آور خواهد بود. مصرف دارو به کاهش علائمآلرژی کمک می کند، اما تلاش برای خوابیدن با چشم های پف کرده، بینی گرفته و احساسات ناخوشایند یک مشکل بزرگ خواهد بود. شما می توانید با در نظر گرفتن چند اقدام احتیاطی عاقلانه از پس مشکلات خود برآیید.
مراقب گرده های موجود در هوا باشید و سعی کنید در روزهایی که غلظت گرده در هوا بالا است، در خانه بمانید.
داروهای مرتبط با آلرژی را به طور منظم مصرف کنید.
کمی مواد نفتی، وازلین یا موم در اطراف دو سوراخ بینی تان بگذارید. این مواد از ورود گرده به داخل بینی جلوگیری می کنند.
در روزهایی که غلظت گرده در هوا بالا است، لباس های خود را برای خشک کردن بیرون آویزان نکنید.
پنجره ها را هنگام شب بسته نگه دارید تا از ورود گرده به خانه جلوگیری شود.
وقتی بیرون می روید، لباس بلند بپوشید، عینک بزنید و کلاه لبه دار بر سرتان بگذارید تا چشم و بینی تان از گرد و غبار در امان باشند.

خوردن و نوشیدن
چیزهایی که هنگام شب می خوریم و می نوشیم، بر خواب شبانه ما اثر می گذارند. درجه حرارت بالا را نیز به این مسئله اضافه کنید تا ببینید که بی خوابی شبانه چندان هم بی دلیل نیست. از چند ساعت مانده به زمان خواب، وعده های غذایی حجیم نخورید. چون بدن تان در هضم مواد غذایی به مشکل بر خواهد خورد و ممکن است دچار سوء هاضمه شوید.
بهتر است اوایل شب یک وعده غذایی سبک بخورید و اگر دوباره گرسنه شدید، یک میان وعده بخورید. موز و ماست حاوی تریپتوفان هستند که کمک می کند راحت تر بخوابید.
قهوه خواب شبانه را مختل می کند. اگر قبل از خواب یک فنجان قهوه بنوشید، نیمی از شب را بیداری خواهید کشید.
نوشیدن آب زیاد هم کمکی به رفع احساس تشنگی شما نخواهد کرد. اما احتمالا بهترین راه برای جلوگیری از کم آبی بدن همین است. علائم بی خوابی شامل خستگی و سرگیجه، سردرد و احساس ضعف است. اگر نتوانید در آب و هوای بسیار گرم آب کافی بنوشید، ممکن است به سرعت آب بدن تان را از دست بدهید. اگر با چنین موردی مواجه شدید، باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.

منبع : carinfo

درمان اختلالات کودک با خمیربازی

یکی از شایع ترین اختلالات مزمن دوران کودکی «بیش فعالی» است به طوری که در حدود ۳ تا ۷ درصد کودکان سنین مدرسه دیده میشود . نسبت این اختلال در پسران ۳ تا ۵ برابر بیشتر از دختران می باشد.
این اختلال موجب بروز اختلال و آسیب در عملکردهایی نظیر موفقیت تحصیلی، رفتار در مدرسه و جامعه ، تعامل با والدین و خواهر و برادر و ارتباط با همسالان می شود.

بازی ، اهمیت آن و اسباب بازی
از آنجایی که کودکان بیشترین ساعات بیداری خود را به بازی وفعالیت می پردازند. انتخاب بازی و اسباب بازی برای آن ها بسیار مهم است. عواملی چون تفاوت های فردی، میزان سلامتی، سطح رشد جسمی و حرکتی، بهره هوشی، جنسیت، خلاقیت، فرهنگ خانواده و موقعیت جغرافیایی در انتخاب نوع بازی کودکان دخالت دارند.
بر همین اساس بازی به انواع گوناگون تقسیم می شود که در بازی درمانی کاربرد بسزایی دارد:

۱- بـــازی های جسمــــی : از قدیمی ترین نوع بازی هاست، معمولا به ابزار مخصوص نیازمند است، هم به صورت انفرادی یا گروهی انجام می شود، برای مصرف انرژی اضافی بدن و نجات یافتن از خستگی و کسالت بسیار مفید است و رفتارهای ناآرام و پرخاشگری توأم با عصبانیت کودک را کاهش می دهد.

۲- بــــازی های تقلیــــــدی : کودک به تقلید نقش هایی می پردازد که آن ها را باور کرده است. معمولاً بهترین شخصیت ها برای شروع ایفای نقش ، والدین، برادران ، خواهران و دوستان هستند. کودک از ایفای نقش آنان لذت برده و تجربه کسب می کند.

۳- بـــازی های نمایشــــی : کودک در تقلید از بزرگترها از لباس و وسایل مخصوص آن ها نیز استفاده می کند.

۴- بــــازی هـــــای نمــــادی: زمانی که کودک دستیابی به ابزار و وسایل مورد نیاز خود را غیرممکن می بیند، نیازها و آرزوهای خود را با استفاده از وسایل نمادین و از طریق بازی بیان می کند.

۵- بــــازی های آمــوزشـــی : مهم ترین وسیله آموزش کودک ، استفاده از وسایل بازی مناسب است، بازی های آموزشی موجب تقویت حواس، افزایش توجه و تمرکز، رشد قوای ذهنی و اجتماعی کودک می شوند، به شرط آن که سعی کنیم کنترل اصلی بازی در اختیار کودک باشد و جهت و مسیر آن را او تعیین کند.

۶- بــــازی های خلاقانه : کودک از طریق به وجود آوردن چیزی، عقاید و احساساتش را اظهار می کند ، مانند نقاشی و کارهای هنری و یا استفاده از لغات که او را قادر می سازد تا در آینده داستان شعر و نمایشنامه بنویسد.کودکان باید به مجموعه ای از بازی های جسمی، اجتماعی، عاطفی و ذهنی بپردازند. هنگامی که فقط یکی از بازی ها را انجام می دهند(مثلاً بازی های رایانه ای) از رشد اجتماعی، جسمی و عاطفی محروم شده و احتمال بروز عصبانیت و پرخاشگری در آنها افزایش می یابد.


بسیاری از کارشناسان بر این باورند بهترین و مناسب ترین اسباب بازی برای کودکان به ویژه در سنین پیش دبستانی، اسباب بازی های آموزشی است چرا که این گروه از اسباب بازی ها موجب پرورش تفکر و تخیل، سرگرمی، لذت و مهم تر از همه یادگیری در کودک شده وی را با مفاهیم و دنیای پیرامون آشنا می کند. از طرفی ، اسباب بازی باید از ایمنی و کیفیت لازم برخوردار باشد.

به اعتقاد انجمن جهانی تعلیم و تربیت دوران کودکی « اگر اسباب بازی های کودکان به دقت انتخاب شوند، موجب ارتقای کیفیت بازی و رشد کودک می شوند».
روان پزشکان کودک معتقدند که اسباب بازی های آموزشی، نقش بسزایی در رشد کودکان پیش دبستانی ایفا می کند و موجب بالا رفتن هوش، مهارت های اجتماعی و رفتارهای احساسی-عاطفی کودکان می شود.

به طور کلی اسباب بازی های آموزشی دو هدف عمده دارند:
سرگرمی
توسعه مهارتهای کودکان
اولین هدف کاملا روشن است. کودکان دوست دارند بازی کنند. بنابراین تمام اسباب بازی ها به انضمام اسباب بازی های آموزشی، برای کودکان جنبه سرگرمی دارند مگر اینکه کودک، خود تمایلی به بازی کردن نداشته باشد. دومین هدف اسباب بازی های آموزشی یعنی توسعه مهارت های کودکان برای همگان کاملا واضح و روشن نیست. بطور مثال اینگونه اسباب بازی ها این شانس را به کودک می دهند که دنیای اطراف را کشف کرده و دامنه دانستنی های خود را افزایش دهند .
خمیربازی از جمله اسباب بازی هایی است که کودک می تواند با آن خلاقیت ونوآوری خود را به نمایش بگذارد. کودک دوست دارد با خمیر وگل بازی کند و آن ها را به صورت های مختلف دربیاورد.

خمیرِ بازی
خمیر بازی برای اولین بار در آمریکا و برای تمیزکردن کاغذ دیواری تولید شد. در دهه ۱۹۵۰ (میلادی)و با یافتن کاربرد آن به عنوان وسیله‌ای مناسب برای بازی کودکان، به سرعت بازارهای کشور آمریکا را فتح کرد.
برای بسیاری از کودکان بازی با گل رس یا خمیر بازی اولین تجربه سه بعدی هنری می باشد . در هنگام بازی با خمیر، انگشتان کودک تماس مستقیم با مواد دارد. کار کردن با خمیر باعث می شود مقداری از حالات مختلف (برای مثال خشونت) کودک به ماده منتقل شود .از طرفی کودک با خمیر بازی رویاها و علایق خود را بروز می دهد .کمک به افزایش حس عمقی و لامسه دست ، افزایش قدرت و بهبود حرکات ظریف دست و افزایش هماهنگی چشم و دست ، افزایش توجه و تمرکز، رها کردن اندروفین در خون و کمک به بهبود سیستم ایمنی و گردش خون ،پرورش خلاقیت، پرورش قوه تخیل و تفکر، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس ، بهبود مهارت های حل مشکل، کنترل رفتارهای خشونت آمیز و ایجاد آرامش از فواید بازی با خمیر و گل رس است.
همچنین بخوانید:
در یک بررسی که توسط سایت آموزش ،توجه و تمرکز مرکز کاردرمانی رشد در مورد فعالیت های مفید درکودکان مبتلا به اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی انجام گردید مشخص شد که خمیر بازی در زمینه رفع یا تخفیف مشکلات حافظه ، توجه ، تمرکز ، درک روابط فضایی ،بهبود حرکات ظریف دست، هماهنگی چشم و دست ، سازماندهی، تخلیه هیجانی و آرامش به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اثر بسزایی دارد.

به طور مثال درکودکی که به علت وجود رفتار تکان شبیه ظاهر پرخاشگر و خشن است و در جایی که اذیت کردن ، کتک زدن ، و یا پرتاب کردن شیئی به طرف سایرین قابل قبول نیست وی می تواند خمیر را بکوبد، آن را به روی میز بیاندازد و خم کند و البته این کارها اعمال خراب کننده نیستند زیرا دوباره می توان خمیر را به صورت اول در آورد. بازی با خمیر و گل برای کودک آرام بخش است. کودک می تواند خمیر را دستمالی کند، چنگ بزند، فشار دهد در آن حفره ایجادکند، آن را پهن کند، اشیاءکوچک را درآن پنهان کند و سپس پیدا کند.

او از خمیر بازی برای ساختن انسان، حیوان، درخت و اشیاء دیگر استفاده می کند . می توان همراه خمیر و گل، به کودک، اشیائی مثل دکمه، مداد، سکه یا چوب بستنی و غیره داد تا به جای چشم، دست و پای آدمک خمیری بکار گیرد.
در بررسی ای که در گروه آموزشی مرکز کاردرمانی رشد در مورد خمیر بازی کودکان انجام شد مشخص گردید : برای کودکان سه ساله نهایتا ۳۰ دقیقه بازی با خمیر کافی است ودرسنین بالاتر با توجه به علاقمندی کودکان این زمان افزایش می یابد. بعد از بازی با خمیر، برای شستن دست ها به کودک تذکر دهید.

دراخر به یاد داشته باشید مشارکت کودک در تهیه و ساخت خمیر بازی در نوع خود برای وی تجربه ای مفید و لذت بخش خواهد بود.


منبع: bahook

آشنایی با سوگ در کودکان و راه های برخورد با آن

همیشه مرگ در جامعه به عنوان یک موضوع ناخوشایند برای بحث و گفت و گو بوده است . وقتی صحبت از مرگ و یا مردن پیش می آید ، بیشتر بزرگ تر ها از آن طفره می روند و با گفتن این که ؛ بحث درباره ی این مسئله با افراد جوان تر، صلاحیت ندارد ، با یک معذرت خواهی خود را از آن جو کنار می کشند. به نظر می آید که صحبت در مورد مرگ، ناراحتی ، استرس ، پریشانی ، و رفتاری بازدارنده را در افراد بزرگتر برمی انگیزد .

به تازگی شاهد هستیم که همه ی افراد این موضوع را قبول دارند که ؛ بحث کردن درباره ی مرگ به افراد کمک می کند که آن را به عنوان بخشی از زندگی بپذیرند و تلاش کنند بر احساس هایی که در اثر تصور مرگ در آن ها رسوخ می کند، مقابله کنند . قبل از آن که به مباحث مربوط به علائم و درمان سوگ وارد شویم ، ضروری است که در ابتدا با مقدار درک از مفهوم مرگ توسط کودکان در هر مرحله ی سنی مشخص آشنا شویم:

به طور کلی، همانند بزرگسالان ، کودکان هم در مواجه با پدیده ی مرگ و از دست دادن عزیزان و نزدیکان خود، به تنیدگی و غم و اندوه فراوان دچار می شوند . واژه هایی همانند ؛ مرگ ، مردن ، مرده ، کشتن ، خود کشی، از طریق گفت و شنود در فرهنگ لغات کودک ، بازی ها و رویا های او ظاهر می شود . اما درک کردن این موضوع ها بر اساس مرحله های تحول روانی به عللی چون ؛ نگرش ها ، تجربه های عاطفی ، آموزش ها و باورهای مذهبی وابسته می باشد.

سوگ و کودکان

بر اساس نظریه ی « ماری نگی » یکی از اولین دانشمندانی که در باره ی موضوع سوگ در کنار کودک به تحقیق و جستجو پرداخته است ، کودکان تا رسیدن به درک کامل از مفهوم حقیقی مرگ ، از سه مرحله ی جدا از هم عبور می کنند

مرگ به عنوان فرایندی قابل برگشت ( سه تا پنج سالگی ) :
در این مرحله ، امکان دارد شخص مرده به زندگی عادی برگردد و کودک منتظر است که چنین روزی فرا برسد و فرد مرده به نزد او بازگردد .

مرگ به عنوان رویدادی مجسم ( شش تا نه سالگی ) :
در این مرحله ، کودکان متوجه می شوند که مرگ پایان زندگی است و واقعیت آن را می پذیرند اما در واقع به آن جسمیت می دهند و بر این معتقد هستند که از خارج می آید و احتملا قابل دیدن است .

مرگ به عنوان پایان اعمال حیاطی ( ده تا دوازده سالگی ) :
در این مرحله ، مرگ در کنار کودک به عنوان رویدادی طبیعی و برگشت ناپذیر بیان می شود .

عوامل سوگ و عزاداری در کودکان
کودکان در زندگی روزمره ی خود درجات متفاوتی از سوگ را تجربه می کنند . تنها سوگ یکی از اعضای خانواده یا اقوام نزدیک نیست که باعث می شود که کودکان با رویداد مرگ مواجه شوند . در صورتی که اتفاق های بی شمار دیگری نیز وجود دارند که با اینکه کوچک و بی اهمیت به نظر می رسند، ولی برای کودکان مهم و قابل توجه می باشند . به آن دلیل که امکان دارد ، کودکان توانمندی کافی در بیان کردن هیجانات درونی خود را نداشته باشند ، چنین امری ؛ درک یک کودک عزادار و کمک به او از طریق بزرگسالان با مشکل مواجه می کند .

تعدادی از رویدادهایی که کودکان را با واکنش سوگ مواجه می کند ، عباررتند از ؛

مرگ والدین و اقوام
مرگ حیوانات خانگی
طلاق والدین
نبود یک یا هر دو والد به دلایلی غیر از طلاق
نقل مکان و مهاجرت
آزار جنسی
از دست دادن وسایل شخصی و اسباب بازی ها
از دست دادن یا نداشتن توانایی و مهارتی خاص
حوادث و بلایای طبیعی مثل سیل ، زلزله و از دست دادن خانه و مدرسه بر اثر آن
مجروح شدن والدین و بستری شدن طولانی مدت آن ها در بیمارستان

مراحل سوگ در کودکان
شوک و انکار ( احساس کرختی ، بهت و گیجی ، ناباوری )
خشم ، اعتراض ، احساس آشفتگی ، دل خوری
نا امیدی و در هم ریختگی ( بی قراری ، گریه ، احساس گناه ، احساس تنهایی )
بهبودی و سازمان یابی مجدد

خصوصیات دانش آموزان عزادار در مقطع های تحصیلی مختلف :

الف ) دوره ی ابتدایی :

افسردگی و گوشه گیری شدید در کودکان نمایان می شود .
وابستگی بیش از حد به والدین و حتی امکان دارد بدون آن ها به مدرسه نمی روند.

کودکان در زندگی خود، درجات متفاوتی از سوگ را تجربه می کنند . تنها مرگ یکی از اعضای خانواده و یا اقوام نزدیک نیست که سبب می شود کودکان با پدیده ی سوگ مواجه شوند . بلکه اتفاق های بی شمار دیگری نیز وجود دارند که اگرچه بی اهمیت و کوچک به نظر می رسند ولی برای کودکان مهم و قابل توجه هستند.

مشکل خواب و تحریک پذیری (به بیان پدر و مادر) از یک ماه بیشتر را تجربه می کنند .
ب) دوره ی راهنمایی و دبیرستان

دانش آموزان سردرگم و پریشان و حواس پرت می شوند (نام خود ، شهر و تاریخ را به یاد نمی آورند)
دچار اختلال در حافظه می شوند .
پریشان و بی قرار می شوند ( توانایی یک جا نشستن را ندارند ) .
گوشه گیر می شوند .
به خود آسیب می زنند .
در سر خود به فکر خود کشی هستند .
به مصرف مواد مخدر می پردازند .
در بینایی و شنوایی خود دچار توهم می شوند .
توانایی خود در تصمیم گیری درمورد امور عادی زندگی را از دست می دهند .
زیاد و بدون وقفه حرف می زنند .
هم اکنون که با عوامل و خصوصیات سوگ در کودکان آشنا شدید ، ضروری است که وظیفه ی خود را به عنوان والدین و مشاوره در این زمینه بدانید .

نکته هایی که پدر و مادر در برخورد با واکنش سوگ کودکانشان باید عمل کنند ؛

همان گونه که فرزندان شما دوره های رشد و بلوغ را طی می کنند ، به تناسب افزایش سن ، سوال هایی که پاسخ های پیچیده تری دارند را مطرح می کنند .

مناسب ترین راه برای آموزش بهداشت روحی در مقابله با مرگ عزیزان ، زمانی می باشد که رویدادی اتفاقی در ارتباط با مرگ یک موجود رخ می دهد . خواه این موجود زنده ، حشره ای مانند مگس یا مورچه باشد ، یا یک پرنده یا حیوانی دیگر باشد. همین اتفاق باعث می شود که فرزند شما، مردن موجود زنده را از نزدیک ببیند ، تا وقتی که در زندگی خود با مرگ انسان ها ، به خصوص مرگ عزیزان خود مواجه شد، آمادگی روحی و احساسی و عاطفی لازم را برای قبول داشتن این رویداد داشته باشد. هنگامی که کودک فرد مرده را می بیند ، بهتر این است که بزرگتر ها ، توجه کودک را به خاطرات و وقایعی که از مردن حشرات و حیوان و پرندگان داشته است جلب کنند ، تا واقعیت مرگ را بتواند به آسانی درک کند . نکات مهمی که باید از طرف والدین در شرایط سوگ و داغ دیدگی کودک مورد توجه قرار گیرند عبارتند از :

صداقت و صراحت در گفتار .
استفاده از کلمات عینی و واقعی .

صداقت و صراحت در گفتار
بیشتر کودکان توانایی این را دارند که نیات پنهانی والدین را از پشت گفته هایشان درک کنند. برای آن که مرگ پدر بزرگ یا مادر بزرگ را توجیه کنید، بهتر است بگویید: آن ها به سفری طولانی رفته اند و هرگز بر نمی گردند . که این یک دروغ کاملا واضح و بدون اساس است.

نزدیکان و اعضای خانواده که تلاش بر این موضوع دارند که حقیقت مرگ عزیزی را از کودکان خود پنهان کنند ، پیامدهای ناگوار این عدم صداقتشان را دیر یا زود در رفتار کودکان خود خواهند دید . در نتیجه ؛ پدر و مادر حقیقت را باید همان گونه که هست ، با توجه به ظرفیت و توان و نگرش کودک خود به مرگ و در شرایط مناسب ، صادقانه بیان کنند . و سعی بر فریب و تحریف و پنهان کردن واقعیت نداشته باشند .

استفاده از کلمات عینی و واقعی
اگر با گنجینه ی واژگان کودک و توانایی ادراکی او و همچنین با اصطلاحاتی که بیان می کند ، آشنایی داشته باشید ، این امر می تواند به والدین درانتخاب صحیح واژگان عینی قابل درک برای کودکانشان و دنیای حقیقی آن ها کمک کند. والدین می توانند به فزندان خود بگویند : « همان طور که حیوانات می میرند ، آدم ها هم روزی میمیرند ». اما گفتن این موضوع که مردن مشابه با خوابیدن است، می تواند برای کودک بی خوابی و اضطراب در هنگام به خواب رفتن و کابوس های شبانه بوجود بیاورد.

در بیان کلمه ی « خدا » دقت کنید
در عین حال که مشارکت و هم حسی پدر و مادر با غم و ناراحتی کودک خود بسیار حایز اهمیت می باشد، اما باید به این امر توجه داشت که تبادل باورهای والدین با باورهای فرزندشان نباید به نوعی باشد که برداشتی اشتباه و یا تصویری گنگ از جایگاه خداوند در ذهن کودک به وجود بیاید .

اگر کودک از خداوند به حالت عجز و ناتوانی در خواست می کند که عزیز از دست رفته اش را به او بازگرداند، و منتظر دریافت پاسخ از خداوند است ، در این زمان باید کودک را در مورد عملی نبودن و یا امکان پذیر نبودن درخواستش ، آگاه کرد تا این ناامیدی سبب رفتار خشمگینانه ی کودک نسبت به خداوند نشود .

این که بعضی از پدر و مادر ها به فرزندان خود اینگونه وانمود می کنند که فردی که فوت شده به سوی خداوند رفته و برنمی گردد ، یا خداوند او را از ما گرفته است ، از همان اول آموزه های اشتباهی را در ذهن کودک نسبت به خالق عالم هستی القا می کنند و درسنین بعدی رشد ، مسائل پیچیده تری را در اعتقادات دینی کودک به وجود می آورد .

همدردی و همراهی در احساسات کودکان
همانطور که ما بزرگسالان موقع اتفاق افتادن یک واقعه ی مصیبت بار به کسی نیاز داریم که با او همدردی کنیم و غم خود را به او بگوییم . کودکان نیز وقتی که استرس دارند ، تمایلی به بیان احساسات خود به دیگران ندارند . والدین بهتر است که شرایط و موقعیت هایی را فراهم کنند که کودکان بتوانند استرس ها ، ناراحتی ها و درد و دل های خود را به آسانی بیرون بریزند . به همین دلیل، نقش پدر و مادر در تلطیف و تعدیل احساسات کودک ، بسیار حساس است . والدین نباید کودک را هنگام غم و اندوهشان تشویق و تثبیت کنند و همین طور نباید به احساست واقعی آن ها بی توجه باشند یا آن ها را مورد تمسخر گیرند ، بلکه باید نسبت شایسته ای بین هم دلی و هم حسی و خارج کردن کودک از این فضای اندوهگین برقرار سازند .

در این قسمت فهرستی از توصیه هایی که از روش های علمی کسب شده اند ، به والدینی که کودکانشان با استرس فقدان مواجه شده اند بیان می شود . با استفاده و به کار گیری این توصیه ها ، می توان گام هایی در تأمین بهداشت روانی این گونه کودکان برداشت .

الف) باید ها ( اقدامات تجویزی)
باید به کودکانبا مشاهده ی روز مره ی آن ها با مردن گیاهان و حیوانات و … با توجه به قابلیت درک و فهمشان کمک کرد که به تدریج با مفاهیمی چون مرگ و مردن آشنا شوند .
هنگام مرگ ، باید بزرگسالان، کودکان را تشویق کنند که بتوانند احساس خود را نسبت به مرگ بیان کنند و بگویند چه فکری می کنند و چه می دانند .

هنگام برخورد با مرگ عزیزان ، باید به پرسش های کودکان مطابق با قدرت درک و فهمشان و به صورت واقع بینانه و توأم با آرامش و صادقانه و بدون احساسات افراطی پاسخ داد .
باید کودکان را از این جهت که مرگ ؛ تنبیهی در مقابل رفتار غلط آن ها نیست و رنج و مرگ را نباید با مجازات یا گناه و تنبیه الهی مرتبط ساخت ، اطمینان خاطر داد .

باید به کودکان اجازه دهید ، احساسات خود را در مورد مرگ عزیزانشان به صورت آزادانه بیان کنند .
اگر کسی که فوت شده است را کودک بسیار دوست می داشته ، باید تلاش کرد که شرایط زیستی و محیطی سابق برای کودک مهیا شود ، زیرا کودکان برای کنار آمدن با اتفاق های تنش زا به ثبات نیاز دارند .
توجیه و تفسیر مرگ عزیزان باید با سن، جنس، فرهنگ ، اعتقادات و تفاوتهای فردی کودکان متناسب باشد .
باید در غم و اندوه خانواده ، کودکان را سهیم ساخت و صادقانه احساس غم و اندوه خود را به آن ها گفت .

باید به کودکان اجازه داد که غم و ناراحتی خود را به هر روشی که می خواهند مانند ؛ گریه ، بازی ، خشم ، احساس گناه ، ناامیدی ، ابراز محبت و … بیرون بریزند . زیرا کودکانی که مدام « فقدان » را انکار می کنند و در نشان دادن علائم و تخلیه ی احساسات خود تلاشی ندارند ، امکان دارد که این فرایند را به تأخیر بیندازند که این مقاومت خود نیز آسیب زننده می باشد .

کودکان، مرحله های تحولی سوگواری و انبوه ( شوک ، خشم ، پر حرفی ، افسردگی و پذیرش ) را باید به سرعت و با روشی خاص طی کنند ( از طریق تخیل ، بازی ، تصورات جایگزینی ، رویاهای ساختگی ) .
در مواقع بحرانی مرگ و سوگواری ، باید انعطاف بیشتری نسب به خواسته های کودکان نشان داد.
کودک باید در گفتن تخیلات درونی خود، ترس هایش و احساسات خود آزاد باشد و از هر فرصتی بتواند برای درد و دل کردن و یاد آوری شخص فوت شده استفاده کند.
همچنین بخوانید:

درمان اختلالات کودک با خمیربازی
20 راه درمان شب ادراري کودک
چکاپ‌هایی برای تشخیص زودهنگام سرطان

هشدار ها
به این موضوع توجه داشته باشید که فرزندان شما می توانند سوگوار و ماتم زده شوند، ولی در ماتم زدگی آن ها با بزرگسالان تفاوت هایی وجود دارد. چون کودکان در هر مرحله از رشد و تحول روان شناختی خود نسبت به از دست دادن برحسب خصوصیت های موجود در خود پاسخ می دهند .

توجه کنید که ؛ تنش فقدان می تواند به صورت آشکار یک ضربه ی دردناک روانی محسوب شود ولی به صورت ضروری وقفه ای در رشد کودک ایجاد نمی کند .

کودک پنج تا هفت ساله ، در دوران رشدی آسیب پذیری هستند؛ زیرا دارای سازگاری ضعیفی هستند . اگرچه قبل از این دوره ی سنی هم به همین شکل می باشد . باید در مورد شناسایی دقیق واکنش های کودکان و تغییرات آن ها ، بررسی عمیق تری بعد از ضربه ی فقدان صورت گیرد .

ب) نباید ها ( اقدامات پرهیزی )

هنگام مرگ عزیزان ؛ کودک را نباید در دوگانگی ، بدون توجیه مناسب و بر اساس سنش رها ساخت .
از تعابیر و تفاسیر فلسفی و مذهبی ، نباید برای کودکان دارای سن کم استفاده کرد .
هنگامی که غمی بروز می کند؛ اندوه و سوگواری پیش می آید ، از بروز احساسات و عواطف کودکان جلوگیری نکنید .
پدر و مادر هرگز نباید با گفتن افسانه یا داستانی که روزی کودک آن را باور نخواهد کرد ، بر موضوع مرگ سرپوش بگذارند .
از تشبیه مرگ به مسافرت ، خواب ، بیماری طولانی مدت باید خود داری کنید .
پدر و مادر باید به فرزند خود کمک کنند که بتواند گریه کند ، همچنین نباید کودک را مجبور کرد که به احساساتی که درک نمی کند ، تظاهر کند .

منبع: kodakonojavan

نوشیدن آب یخ کبد را چرب می‌کند؟

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تامین آب بدن در روز‌های گرم تابستان، اظهار کرد: تامین آب بدن یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در طول روز به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد؛ چرا که ۷۰ درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد و نقش بسیار مهمی در بسیاری از متابولیسم‌ها دارد.

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تامین آب بدن در روز‌های گرم تابستان، اظهار کرد: تامین آب بدن یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در طول روز به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد؛ چرا که ۷۰ درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد و نقش بسیار مهمی در بسیاری از متابولیسم‌ها دارد.

او افزود: کمبود آب در بدن می‌تواند باعث آسیب به کلیه ها، بهم خوردن متابولیسم بدن، بروز سردرد‌های شدید، تشدید بیماری‌های کلیوی، و افزایش فشار خون شود. همچنین آب در تامین انرژی بدن و کاهش وزن نیز بسیار موثر است.

جوزدانی با بیان اینکه نوشیدن آب در افرادی که دچار اضافه وزن هستند نقش مهم تری دارد، تاکید کرد: اضافه وزن یا چاقی در قسمت‌های مختلف بدن افراد باعث افزایش بافت چربی می‌شود که این بافت میزان آب کم و تولید سم بیشتری دارد؛ بنابراین نوشیدن هرچه بیشتر آب در این افراد باعث حذف تولید و انباشته شدن بافت‌های چربی در بدن خواهد شد.

او درباره تامین آب بدن با توجه به تعریق زیاد در تابستان گفت: افراد در تابستان بیشتر از فصول دیگر عرق می‌کنند، بدن در زمان تعریق، آب بیشتری از دست می‌دهد و این امر منجر به از بین رفتن الکترولیت‌هایی مانند سدیم خواهد شد که با نوشیدن بیشتر آب می‌توان این مشکل را رفع کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به مشکلات ناشی از نوشیدن آب‌های یخ زده در بطری‌های پلاستیکی اظهار کرد: مصرف آب همراه یخ باعث ایجاد کبد چرب نخواهد شد. این امر به اشتباه در فضای مجازی در حال انتشار است، اما نوشیدن آب در بطری‌های پلاستیکی یخ زده باعث بروز مشکلات گوناگونی خواهد شد؛ چرا که آب شدن یخ زدگی‌ها باعث آزاد شدن مواد و سمومی در پلاستیک می‌شوند که وارد آب شده و از طریق نوشیدن وارد بدن افراد خواهند شد.

درمان یبوست با با اضافه کردن تخم شربتی و خاکشیر به آب
جوزدانی گفت: افرادی که نمی‌توانند از آب خالی استفاده کنند، لازم است در کنار آب از مواد خوراکی یا غذایی مانند آبلیمو و گلاب استفاده کنند؛ چرا که کم آبی باعث ایجاد یبوست در بدن افراد می‌شود و همین عامل باعث تشدید بیماری در فصول گرم سال خواهد شد. اضافه کردن تخم شربتی و خاکشیر به آب برای درمان یبوست بسیار مفید است.

او با اشاره به میزان دریافت نمک در فصل گرم سال اظهار کرد: افراد باید از میزان نمک کمتری در فصول گرم سال استفاده کنند؛ چرا که مصرف زیاد نمک باعث افزایش نیاز بدن به آب خواهد شد و در این صورت ممکن است فرد به جای نوشیدن آب زیاد تنها از مقدار آب متوسط استفاده کند که این معضل بسیار جدی است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود افراد در فاصله زمانی یک ربع یک بار به اندازه یک الی دو فنجان آب مصرف کنند.

همچنین بخوانید:


کدام مواد غذایی باعث تامین آب بدن در فصل تابستان می‌شوند؟
جوزدانی با بیان اینکه مواد غذایی بهتر می‌توانند باعث تامین آب بدن در فصول گرم سال شوند، تاکید کرد: متخصصان طب سنتی از قدیم آب دوغ خیار را به علت تامین میزان بیشتر آب در بدن توصیه می‌کردند و امروزه مصرف هندوانه، سوپ‌های رقیق‌تر و سبزیجات نقش بسیار خوبی در تامین آب بدن دارند.

او گفت: مصرف سبزیجات خام و پخته همراه یا در کنار غذا باعث تامین و نگهداشته شدن آب زیاد در بدن خواهند شد. لازم است تا افراد همیشه به رنگ ادرار خود توجه داشته باشند و رنگ آن به هیچ عنوان نباید به زرد پررنگ یا تیره دیده شود؛ زیرا نشان دهنده آن است که میزان دریافت آب روزانه در بدن کافی نیست و باید آن را افزایش داد، البته اگر فردی یک روز نتوانست از آب استفاده کند ایرادی ندارد، اما نباید این روند عادت روزانه او شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: هرچه رنگ ادرار روشن‌تر باشد به معنای دریافت کافی آب در طول روز خواهد بود و از آن جایی که در گرما بیماری‌های ویروسی وجود دارند و می‌توانند باعث بروز اسهال در افراد شوند، نوشیدن روزانه آب به راحتی از بروز این قبیل مشکلات جلوگیری خواهد کرد و در صورتی که بدن فردی با نوشیدن زیاد آب سازگاری نداشت بهتر است تا از سبزیجات استفاده شود.

جوزدانی درباره ارتباط نوشیدن کم آب با بیماری‌های مختلف گفت: نوشیدن کم آب به راحتی باعث خستگی بیش از حد، گیجی در زمان فعالیت و گرفتگی عضلانی به خصوص در افراد ورزشکار می‌شود.

او ادامه داد: ورزشکاران به خصوص آن‌هایی که فعالیت‌های سنگین انجام می‌دهند، باید هر ۱۵ دقیقه یک بار حداقل حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی لیتر آب بنوشند. به هیچ عنوان افراد نباید منتظر باشند بعد از احساس تشنگی آب مصرف کنند.

منبع: parsine

123456789
last