از پیشگیری تا راه های خانگی درمان کبد چرب

شنبه 23 شهريور 1398
12:43
news

کبد چرب چند گرید دارد؟ بیماری کبد چرب گرید 1

درمورد بیماری کبد چرب چه می دانید؟ این روزها از زبان بسیاری از افراد کبد چرب را می شنوید، بسیاری از افراد در کشور ما مبتلا به این بیماری هستند که برخی از آنها حتی هنوز هم نمی دانند که به این بیماری مبتلا می باشند؛ امروز می خواهیم در مطلبی جامع و کامل در مورد کبد چرب از علایم تا درمان آن را برای شما بازگو کنیم؛ همراه با ما باشید.

کبد یکی از مهم ترین اندام های داخلی انسان است که وظیفه آن تصفیه مواد سمی از خون، سنتز پروتئین ها و ذخیره ریز مغذی های مورد نیاز بدن می باشد. کبد چرب غیر الکلی در اثر تجمع چربی در سلول های کبد به وجود آمده و در افرادی که دچار اختلال در متابولیسم بدن بوده و چربی و قند خونشان بالاست، بیشتر دیده خواهد شد. در این بین زمینه های ژنتیکی نیز دخیل می باشد، در این بیماری تری گلیسیریدی که در سلول ها تجمع یافته از سلول های کبدی خارج نمی شود.

وقتی به تدریج چربی در سلول های کبدی جمع می شود، اصطلاحاً می گویند فرد دچار کبد چرب غیر الکلی شده است. زمانیکه استرس یا بیماری های جزیی به بدن وارد شود بر سیستم ایمنی تاثیر گذاشته و سلول هایی که تجمع چربی در آنها بیشتر است ملتهب می شود و بیماری در فاز دوم خود وارد خواهد شد. این فاز دوم در واقع همان هپاتیت بوده و اگر درمان نشود منجر می شود تا بیماری به فاز سوم و سیروز بدخیم وارد شود.

انواع و گرید های کبد چرب

آیا کبد چرب خطرناک است؟ کبد چرب چند گرید دارد؟ از نظر علمی بیماری کبد چرب چند گرید دارد و برای آن 4 گرید مختلف تعریف می شود. در کبد چرب گرید ۱ و ۲ می توان درمان دارویی انجام داد و تا حد بسیار زیادی نیز به درمان کامل رسید.

کبد چرب گرید ۱

با تغییر عادات غذایی و سبک زندگی و مصرف داروهایی مناسب می توان به طور قطع گفت که کبد چرب گرید ۱ کاملا قابل درمان خواهد بود. در درمان کبد چرب گرید ۱، وضعیت بسیار حاد نبوده و بدون نگرانی زیاد، می توان بهبودی را تسریع بخشید. البته این نکته مهم است که در صورت عدم مراقبت و رعایت نکردن رژیم غذایی و مصرف مواد قندی و پر چرب، ممکن است این وضعیت حاد شده و مشکلات جدی به همراه داشته باشد. در این گرید از کبد چرب تجمع چربی تنها در سطح خارجی کبد بوده که عملا در کارکرد کبد تاثیر چندانی ندارد.

کبد چرب گرید ۲

آیا کبد چرب گرید 2 قابل درمان است؟ گرید ۲ و ۳ و 4 در این بیماری حالت شدید تر آن بوده و مراحل پیشرفته بیماری به حساب خواهد آمد که درمان آنها سخت تر و زمان بر تر خواهد بود. در کبد چرب گرید ۲ برخی از سطوح بافت های کبد آسیب می بینند و در آزمایشات رادیولوژی نشانه هایی از عدم وجود سیگنال از دیواره کبد را شاهد خواهید بود. در این گرید افراد در سمت راست و بالای شکم خود احساس درد خفیفی دارند که نشانگر آسیب دیدن و ملتهب شدن سلول های کبدی خواهد بود.

کبد چرب گرید ۳

آیا کبد چرب گرید 3 خطرناک است؟؟ حالت شدید خطرناکی از کبد چرب که نیاز به بررسی فوری دارد دقیقا همین گرید و گرید 4 می باشد، در این حالت علائم این بیماری بروز کرده و به وضوح مشاهده می شوند. در گرید ۳ دیواره کبد و بافت های آن دچار مشکل شده اند و دیافراگم نیز مسدود شده است. این مرحله با نام فیبروز کبدی شناخته می شود که یک نوع از التهاب مقاوم است. در این گرید بافت فیبروز بخشی از کبد فرد بیمار خواهد شد اما هنوز هم در آن شاهد بخشی از کبد سالم خواهید بود.

کبد چرب گرید 4

در گرید چهار شاهد بیماری به نام سیروز کبدی خواهید بود. زمانی این اتفاق می افتد که بافت ملتهب و آسیب دیده در توده‌های سلولی کبد در حال پیشروی هستند و کبد پر از توده های ریز خواهد شد. عموما این مشکل در سن های بالای 50 و 60 سال رخ می دهد که آن هم نتیجه درمان نادرست و یا گذشتن سال های زیادی از التهاب کبد می باشد. در این مرحله آسیب هایی بسیار جدی به کبد وارد می شود که در نهایت منجر به از دست رفت کبد خواهد شد. افرادیکه به این بیمای دچار می شوند اغلب دارای دیابت نوع دوم هستند.

علائم و نشانه های کبد چرب و روش های تشخیص آن

طبق آماری بدست آمده تقریبا یک سوم از بزرگسالان در آمریکا مبتلا به این بیماری هستند و کبد چرب بیشتر در افرادی مشاهده می شود که رژیم غذایی نامناسب و پر چربی دارند، به علاوه آن دسته از افرادی که کم تحرک بوده و یا اضافه وزن دارند. جالب است بدانید این بیماری دارای علایم خاصی نیست و ممکن است تنها شما احساس خستگی و درد بی دلیل در ناحیه شکم داشته باشید، این درد ممکن است به همراه تورم کبد و بزرگی شکم باشد که در بررسی های فیزیکی انجام شده توسط پزشک کاملا قابل رویت خواهد بود.

مهمترین راه برای پیشگیری از این بیماری تغییر عادات غذایی و تحرک کافی در طول روز است. چربی داخل کبد اگر به اندازه زیادی تولید شود منجر به التهاب کبد خواهد شد و عملکرد صحیح آن را خدشه دار می کند، بنابراین زمانیکه کبد شما میزان چربی بسیاری را داشته باشد علایم زیر به سراغتان خواهد آمد ( چهار مورد آخر لیست متعلق به نارسایی کبد و سیروز یا التهاب شدید کبدی است که در اثر کبد چرب ایجاد خواهد شد) :

  • بی اشتهایی
  • کاهش وزن
  • درد شکمی
  • ضعف فیزیکی
  • کوفتگی و خستگی
  • شکم متورم و پر از مایع شده
  • زردی پوست و چشم
  • گیجی
  • تمایل به خونریزی راحت تر و سریع
علایم و نشانه های کبد چرب گرید 3
علایم و نشانه های بیماری کبد چرب و نحوه پیشگیری از آن

در بالا هم توضیح داده شد که یکی از راه های درمان و پیشگیری از این بیماری کاهش وزن و تغییر عادات غذایی می باشد. یکی از راه هایی که به منظور پیشگیری از آسیب به کبد به شما کمک خواهد کرد تزریق واکسن های هپاتیت A و B است، این واکسن ها از گسترش ویروس ها و آسیب رسانی بیشتر به کبد جلوگیری می کنند. برای تشخیص این بیماری آزمایش خون به منظور بررسی میزان آنزیم های کبدی و همچنین تصاویر سونوگرافی، سیتی اسکن و MRI استفاده خواهد شد. زمانیکه از آسیب به کبد اطمینان حاصل شد آنگاه به خواست پزشک از بیوپسی کبد برای تشخیص میزان صدمه به بافت کبدی در بعضی از موارد استفاده می گردد.

کبد چرب را سه سوته درمان کنید!

روش های درمان فوری کبد چرب به همراه درمان خانگی کبد چرب

از آنجا که برای درمان بیماری کبد چرب داروهای قطعی وجود ندارد، لذا با رعایت کردن راه کار های ساده گفته شده می توان تا حدودی از این بیماری پیشگیری کرده و یا از صدمات آن جلوگیری کرد. در این باره ۱۲ ماده غذایی مناسب و مفید برای کبد چرب وجود داشته که در زیر لیست آنها را می توانید مطالعه کنید.

خوراکی های مفید برای درمان:

رژیم غذایی مناسب برای بیماری کبد چرب با طب سنتی
رژیم غذایی مناسب کبد چرب غیر الکلی با طب سنتی
  • قهوه می تواند آنزیم های غیر طبیعی کبد را کاهش دهد.
  • سبزیجات سبز رنگ از تجمع بافت چربی جلوگیری می کنند.
  • پروتئین سویا موجود در توفو از تجمع چربی می کاهد؛ توفو حاوی چربی پایین و پروتئین بالاست.
  • ماهی های چرب نظیر سالمون، ساردین، تون و غزل آلا مملو از امگا ۳ هستند. اسید های چرب امگا-۳ برای متعادل کردن سطح چربی کبد و کاهش التهاب بسیار مفید است.
  • غلات کامل همچون بلغور جوی دو سر، این کربوهیدرات مملو از فیبر بوده که نقش موثری در کاهش وزن شما دارد.
  • گردو سرشار از اسید چرب های امگا ۳ است و این اسید چرب بسیار مناسب برای عملکرد کبد می باشد.
  • آووکادو حاوی ترکیبات شیمیایی است که آسیب کبدی را در شما کاهش می دهد. آووکادو همچنین سرشار از فیبر است که برای کنترل وزن مفید می باشد.
  • لبنیات سرشار از پروتئین بوده که از آسیب های کبدی جلوگیری می کنند.
  • تخمه آفتاب گردان سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان بوده که از کبد در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کند.
  • روغن زیتون سرشار از اسید های چرب امگا ۳ است. این روغن در مقایسه با دیگر روغن ها نظیر مارگارین و کره سالم تر است و برای کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن مفید می باشد.
  • سیر برای کاهش وزن مفید بوده و برای مبتلایان کبد چرب و افراد دارای علائم کبد چرب مفید است.
  • در مطالب گذشته درباره خواص چای سبز برایتان گفتیم، چای سبز می تواند با جذب چربی تداخل ایجاد کند، چای سبز به تنهایی خواص زیادی نظیر کاهش کلسترول و بهبود کیفیت خواب دارد.
  • در درمان کبد چرب با طب سنتی گفته شده است که مصرف زنجبیل – زردچوبه – قارچ – کاهو – زنبق – جلبک دریایی – کلم بروکلی -خاکشیر- کلم بروکسل – آووکادو – نارگیل – ریشه گیاه بابا آدم – چای سبز – گیاه خار مریم – اکیناسه – کاسنی – برینگراج – بومی آملا برای این بیماری مفید خواهد بود.
  • روش های پیشگیری از بیماری کبد چرب

    روش درمان کبد چرب چند گام ساده اما تاثیر گذار دارد:

    1. وزن خود را کم کنید، بیشتر بیمارانی که مبتلا به کبد چرب هستند دارای اضافه وزن می باشند، برای آنکه به کبد خود کمک کنید باید از وزن خود کاسته و رژیم غذایی مناسبی را انتخاب کنید،کاهش وزن حتی تا ۱۰ درصد از وزن فعلیتان هم بسیار موثر خواهد بود؛ یادتان باشد کاهش وزن های سریع با رژیم هایی برق آسا به شدت تاثیراتی منفی بر روی بیماری شما خواهد داشت.
    2. رژیم غذایی مناسب و ورزش پیوسته، رژیم غذایی انتخاب کنید که در آن کربوهیدرات به اندازه کافی یافت شود، در این زمینه مصرف میزان قابل توجهی سبزی و میوه و مواد غذایی پرفیبر بسیار برای شما کمک کننده خواهد بود؛ چربی غذاهای خود را کم کرده و به جای روغن های اشباع شده از چربی های غیر اشباع همچون روغن زیتون استفاده کنید. در این بین استفاده از نان و غلات سبوس دار به همراه مقدار مناسبی از پروتئین برای کاهش آسیب های بیماری بسیار مهم خواهد بود.
    3. ورزش کردن و فعالیت منظم بدنی نیز یکی از راه هایی است که کمک می کند از بیماری پیشگیری شده و یا از آسیب های جدی این بیماری جلوگیری شود. برای این منظور بهتر است تا پیاده روی منظم به میزان حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز داشته باشید.
    4. برخی از بیماری های خود همچون چربی خون، دیابت را کنترل کنید، این بیماری ها نقش کمک کننده ای در بهبود بیماری دارند.
    5. مصرف الکل و سایر عواملی که به کبد آسیب وارد می کنند را حذف کنید و به خاطر داشته باشید در هنگام مراجعه به پزشک، به او بگویید که مبتلا به کبد چرب می باشید که در تجویز دارو به آن توجه نماید.

    چه غذاهایی برای کبد چرب ضرر دارد؟

    تا حالا این سوال را از خود پرسیده اید که چه چیزی باعث کبد چرب میشود؟ یکی از مهم ترین عواملی که منجر به بروز چنین بیماری می گردد سبک زندگی ناسالم و اشتباهی است که افراد برای خود انتخاب کرده اند. در ادامه مطلب به شما می گوییم چه چیزهایی برای کبد چرب ضرر دارد و شما را در دام این بیماری می اندازد.

    انوا رژیم غذایی نا مناسب برای کبد چرب غیر الکلی
    عوارض و خطرات کبد چرب غیر الکلی
    • فست فودها
    • خوراکی های سرخ شده
    • چربی ها اعم از کره، خامه، پوست مرغ، خوراکی های کرم دار و مایونز
    • مواد غذایی سرشار از پروتئین عملکرد کبد را افزایش می دهند چراکه کبد مجبور است مواد سمی جمع شده در بدن را دفع کند. لذا پروتئین باید به اندازه متعادل مصرف گردد.
    • شیرینی جات همچون نوشابه های گازدار، کیک ها و دسرها زمینه ساز ابتلا به بیماری کبد چرب و دیگر مشکلات جدی مانند فیبروز یا فساد بافت ها می شوند.
    • نوشیدن آب یخ مخصوصا آبی که درون آن یخ است.


    نکاتی در رابطه با کودکان و زنان باردار

    این بیماری در همه افراد به وجود خواهد آمد، حتی در کودکان نیز شاهد این بیماری خواهید بود، اما بیماری مذکور بیشتر در سن میان ۴۰ تا ۶۰ سالگی و بیشتر در خانم ها اتفاق خواهد افتاد. کبد چرب بارداری خیلی نادر بوده اما جمع شدن چربی در هنگام بارداری می‌تواند خطراتی جدی هم برای مادر و هم برای جنین به همراه داشته باشد.

    این بیماری می تواند در نهایت منجر به نارسایی کبدی، نارسایی کلیه، عفونت شدید یا خون‌ریزی شده و به سلامت مادر و جنین آسیب وارد کند. با آنکه دلیل این بیماری کاملاً شناخته نشده اما دانشمندان معتقدند این بیماری با هورمون‌های این دوران در ارتباط است. علایم این بیماری در سه ماه سوم رخ داده و با حالت تهوع، استفراغ، درد در قسمت بالایی سمت راست شکم، زردی و کسالت عمومی همراه خواهد بود. در اکثر مواقع این بیماری پس از زایمان به مرور بهبود خواهد یافت.

    آیا خرما برای کبد چرب ضرر دارد؟

    کسانیکه مبتلا به کبد چرب هستند باید در نظر داشته باشند که خوردن خرما را محدود کنند، چراکه زیاده روی در مصرف این ماده غذایی می تواند منجر به آسیب کبد و طحال گردد.

    آیا کبد چرب باعث جوش زدن میشود ؟

    بله کبد چرب پیشرفته می تواند منجر به جوش صورت، بازوها و پشت کمر گردد.

    آیا کبد چرب باعث ریزش مو میشود؟

    بله در در مراحل پیشرفت کرده بیماری ریزش مو و کچلی نیز در افراد پدیدار خواهد شد. دلیل بروز این مشکل نیز اختلال در سم زدایی بدن است که اندام های مختلف را دچار مشکلات زیادی خواهد کرد.

    منبع :آریسته


[ بازدید : 257 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ((زندگی سالم)) است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]