۱۸ خاصیت شگفت انگیز پیاز + تاریخچه + طرز نگهداری

جمعه 5 مهر 1398
16:44
news

تاریخچه پیاز: پیاز یکی از قدیمیترین گیاهان زراعی است که هزاران سال قبل به عنوان طعم دهنده غذاها و همچنین به عنوان دارو استفاده میشد. پیاز اولین بار در آسیا و آسیای میانه شناخته شد. در یونان هم افراد فقیری که نمیتوانستند سبزیهای گران بخرند از پیاز به عنوان چاشنی استفاده میکردند. قبل از میلاد مسیح این گیاه مورد استفاده قرار میگرفت امروزه نیز بر دیوار اهرام مصر عصر عکس و نام پیاز حک گردیده که این امر به علت مصارف فراوان مردمان مصر از این گیاه بوده است.


کلیات گیاه شناسی
پیاز گیاهی دو ساله دارای برگهای تو خالی و استوانهای شکل میباشد. ساقه پیاز تا ارتفاع یک متر هم میرسد که آن هم استوانهای و تو خالی است. گلهای پیاز به رنگ سفید یا بنفش به صورت چقدر در انتهای ساقه دیده میشود. این گیاه نوعی غده زیر زمینی است و از خانواده لاله میباشد و نام علمی آن allium cepa میباشد.

ترکیبات شیمیایی
پیاز دارای ترکیبات گوگردی، قند، کلسیم، املاح سدیم و پتانسیم، ید، سیلیس، آهن، فسفر، فلاونوئید و ویتامین های آ، ب، ث میباشد.
فلاونوئید موجود در پیاز تا ۲۰ درصد خطرات بیماریهای قلبی را کم میکند و بسیاری از باکتریها را از بین میبرد و خوردن آن در فصول سرد و هنگام سرما خوردگی بسیار مفید است.
ترکیبات شیمیایی پیاز در ۱۰۰ گرم ماده خوراکی در حالت معمولی

خواص درمانی و نکاتی جالب در مورد پیاز

۱- پیاز دارای انسولین گیاهی است و استفاده از آن قند خون را پایین میآورد بیماران مبتلا به مرض قند بهتر است هر روز از آن استفاده کنند.۲- مالیدن آب پیاز به صورت از ایجاد لکهها جلوگیری میکند و برای از بین بردن جوشهای زیرپوستی مفید است.
۳- قبل از پوست کندن، پیاز را در آب بریزید. هم پوست کندنش راحت تر است و هم کمتر باعث سوزش چشم می شود.
۴- پیازهای شیرین نرمتر، آب دارترند و لایههای آنها ضخامت بیشتری دارند و چشم را کمتر میسوزانند.
۵- ماسک پیاز روی صورت خون را به صورت میکشاند و رنگ صورت را درخشان میکند.
۶- برای آنکه پیاز زود هضم شود و آنهایی که معده حساس دارند بتوانند آن را بخورند و از خواص آن استفاده ببرند مقداری شکر روی آن بریزند و میل نمایید این عمل باعث هضم آسانتر آن خواهد شد.
۷- برای درمان اسهال از پوست پیاز استفاده کنید.
۸- نوشیدن آب پیاز جوشیده شده برای درمان سرفه موثر است.
۹- اگر پشه یا زنبور شما را گزید فورا یک پیاز را بریده و روی محل گزیدگی قرار دهید درد و خارش فورا از بین میرود.
۱۰- پماد تهیه شده از تخم پیاز و قرار دادن آن بر روی سر در جلوگیری از ریزش مو موثر است.
۱۱- برای جلوگیری از خون دماغ میتوانید چند قطره سرکه را روی پیاز زنده شده بریزید و آب آن را در بینی بچکانید تا از خونریزی جلوگیری شود.
۱۲- پیاز خاصیت بوگیری از روغنهای مایع بدبو را دارد. بنابراین اگر مجبور شدید از روغن مایع بدبویی برای خورش استفاده کنید سرخ کردن پیاز در آن به از بین بردن بوی بد روغن کمک میکند.
۱۳- برای رفع اسهال بچههای شیر خوار باید سه بار پیاز را خرد کرده و در یک لیتر آب جوش به مدت ۲ ساعت دم کرده و دم کرده آن را کم کم به آنها بخورانید اسهال آنها بند میآید.
۱۴- وقتی تازه زکام شدهاید دو ورقه نازک پیاز را که طول آن ۲ سانتی متر و عرض آن نیم سانتی باشد ببرید و هر کدام از آنها را با دقت در گازی بپیچید و در سوراخهای بینی بگذارید تا ۵ دقیقه آنجا بماند و با دهان بسته از راه بینی نفسهای عمیق بکشید و به این ترتیب خیلی زود زکام شما رفع میشود.
۱۵- اگر سرما خوردهاید چند پیاز را برش داده و در نقاط مختلف خانه قرار دهید. پیاز مانند یک دستگاه تصفیه هوا از ابتلای سایر اعضای خانواده به این بیماری جلوگیری خواهد کرد.
۱۶- در قدیم برای اینکه کسی از اسرار علمی سر در نیاورد آنها را با مرکب نامرئی مینوشتند و مرکب نامرئی چیزی غیر از آب پیاز نبود.
۱۷- پیازی که به دو نیم شده است شیشهها و تیغه کارد و چاقو را که زنگ نازکی روی آن گرفته است پاک میکند.
۱۸- بای رفع خارش چشم می توانید چند قطره آب پیاز را در چشم بچکانید.

بو و خاصیت اشک آوری پیاز
پیاز در حالت طبیعی از خود بو ندارد اما در اثر خرد شدن یا جویده شدن، آنزیم و سوبسترا در تماس با یکدیگر قرار میگیرند و بوی تند و شدیدی را به وجود میآورند. بوی پیاز مربوط به گوگردی فراری است که در حرارت معمولی اتاق تجزیه میگردد به همین دلیل طعم پیاز پخته در مقایسه با پیاز خام بسیار ملایم تر است اغلب پیازهایی که در نواحی مرطوب رشد میکنند دارای مواد گوگردی کمتری میباشند. هر گاه پیاز را به مدت چند ماه در انبار قرار دهیم پیاز آب و هیدرات کربن خود را از دست میدهد در این حال مواد گوگردی پیاز تندتر میشود و خواص مختلفی از خود نشان میدهد که یکی از آنها اشک آور بودن آن است. شما میتوانید برای برطرف کردن بوی پیاز بعد از مصرف یک گردو یا چند باقلا را جویده و مدتی در دهان نگه دارید اگر دسترسی به این مواد برایتان مقدور نبود میتوانید از چای خشک یا نعنای خشک استفاده کنید.

نگهداری از پیاز
محل مناسب برای انبار نمودن پیاز سردخانه است. پیاز در طی انبار کردن در سردخانه از انواع تغییرات و از انواع ویروسها باکتریها و قارچها محافظت میگردد. بهعلاوه از آنجا که قرار دادن پیاز در مکان گرم سبب سبز شدن، ساقه زدن و کم وزن شدن میشود، با قرار دادن آن در سردخانه از این آسیب ها محافظت میشود.
در هنگام نگهداری پیاز سبد پیاز را از سبد سیب زمینی دور نگه دارید چون میتواند رطوبت سیب زمینی و گاز اتیلن را جذب کند و این باعث زودتر فاسد شدن آن می شود.

منبع: غذا

[ بازدید : 158 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ((زندگی سالم)) است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]